Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Osmoza – lepiej zabezpieczyć niz leczyć!

Osmoza – lepiej zabezpieczyć niz leczyć!

11 Lut, 2012

Osmoza – czym tak naprawdę jest – z punktu widzenia nauki jest zjawiskiem przenikania wody poprzez półprzepuszczalna błonę która jest warstwa żelkotu do wewnątrz struktury narażając powoli laminat z którego zbudowany jest kadłub jachtu.

W miarę upływu czasu pojawiają się małe bąbelki wypełnione wodą które z czasem degradują nawet największe jachty. Oczywiście istnieją specjalne żelkoty i żywice z dodatkiem min glikolu neopentylowego które w znaczącym stopniu uodparnia poliester na omawiane zjawisko, jednak cena tych produktów nie wchodzi w grę w przypadku produkcji nowych jachtów – gdzie szczerze mówiąc jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnego producenta i jachtu przez klienta jest cena jednostki – często nie wnikają c z czego dana jednostka jest zrobiona – ale to już osobne zagadnienie.

Osmoza – nazwa zjawiska o którym słyszy się często, ale równie często armatorzy myślą… Nie, moja łódka ma tak mocne laminaty że mnie to nie dotyczy. Nic bardziej błędnego!
Zjawisko osmozy dotyczy każdej jednostki wykonanej z laminatu poliestrowego – wcześniej niezabezpieczonego odpowiednią farbą anty osmotyczna – jednak zagrożone są nie tylko te powierzchnie które znajdują się bezpośrednio pod powierzchnią wody ale rownież te która są praktycznie ciągle z woda się stykają, mam na myśli dna zęz, miejsc w bakistach w których zbiera się często woda, wynikając w głąb laminaty stopniowo go rozmiękczając – gdyż sam laminat jest niczym mała „gabka” powoli wchlaniajac wodę. Często spotykanym zjawiskiem jest zniszczenie osmozą kadłuba delikatnie nad wyznaczoną linia wodna, powyżej linii zanurzenia, które to jest efektem ale wyważonego i krzywo stojącego na wodzie jachtu ( przegłębiony na rufę lub częściej na dziób)
Czytając ostatnie badania dotyczące omawianego zjawiska szczególnie ważne okazują sie dwie wiadomości – pierwsza iż osmoza zdecydowanie szybciej postępuje w wodach słodkich niż wodach słonych, oraz druga iż temperatura wody im wyższa tym dogodniejsza dla rozwoju procesu. Biorąc podmiotem że zdecydowana większość naszych jednostek jest na wodach śródlądowych, czesto małych i plytkich jezior warto wziąć pod uwagę szczególnie przed sezonem odpowiednie zabezpieczenie dna naszej jednostki.
W mysl przysłowia – lepiej zabeziepieczyc niż leczyć, wszystkim armatorom nowych jednostek zawsze doradzam zabezpieczenie szczególnie dna jachtu specjalna warstwa podłoża epoksydowego które w odpowiedniej grubości na dłuższy czas zabezpiecza dno jachtu. Zabezpieczenie anty osmotyczne jest także idealnym podkładem do położenia zabezpiecżenia antyporostowego, które czesto zgubnie mylnie jest z anty osmotycznym – tak więc pamietajmy – ZABEZPIECZENIE DNA FARBA ANTY POROSTOWA NIE JEST ZABEZPIECZENIEM ANTY OSMOTYCZNYM.
Jeżeli po oczyszczenia naszej liczącej kilka sezonów jednostki, nie ma żadnych „bąbelków” może to być najlepszy moment na zabezpieczenie jej – im dłużej zwlekamy tym ryzyko uszkodzenia laminatów jest większe. Pamiętajmy także ze, przy ewentualnej próbie sprzedania naszej jednostki, w momencie kiedy jej kadłub jest uszkodzony osmozą jej cena mocno się obniża.
Co zrobić kiedy już nasz jacht ma osmozę – najlepiej oddać go w ręce specjalisty. Jeżeli z jakichś powodów podejmujemy się naprawy we własnym zakresie czeka nas żmudny proces najpierw szlifowania całego dna, tak by otworzyć wszystkie bąbelki, wcześniej oczyszczając go ze wszystkich farb jakie na dnie przez lata były nakładane. Kolejnym dużym krokiem jest wysuszenie laminatu, to często bez ogrzewanych hal może zająć długie miesiące gdyż woda zalegająca w laminacie potrzebuje czasu i temperatury by wyparować przez jego skomplikowaną strukturę. Opisując cały proces w dużym skrócie na końcu czeka nas szpachlowanie dla specjalnymi epoksydowymi szpachlówkami oraz zabezpieczanie go przed nawrotem zjawiska.
Podsumowując tych kilka zdań o bardzo ważnym temacie dla każdego posiadacza jednostki pływającej – zadbajmy za wcześniej, szczególnie o te elementu jachtu które są najmniej widoczne, przez co najmniej przykuwają uwagę – ale maja niebagatelne znaczenie dla całej jednostki.

Marcin Kledzik,
Jacht Klinika,
www.jachtklinika.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin