Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Remont? Ratunku!

Remont? Ratunku!

2 maja, 2017

Remont łodzi z laminatu, naprawa osmozy,  malowanie antyfoulingiem, usuwanie lub zabezpieczanie rys na żelkocie, czy też polerowanie burt to prace, których nie wykonuje się na co dzień. Zwłaszcza z tego powodu konieczne jest zachowanie czujności, gdyż produkty dedykowane do takich prac wymagają zachowania ścisłych zasad użycia. Błąd może nas kosztować wiele godzin dodatkowej pracy spędzonych na poprawkach, lub co gorsza, na ponownym wykonaniu.  Aby uniknąć stresu i przykrych niespodzianek, warto dokładnie zapoznać się z kartami technicznymi (TDS) produktów, których zamierzamy użyć. Najważniejsze elementy na które zwróćmy szczególną uwagę to :

  1. Proporcje składników

Wymieszaj dokładnie farbę w puszce i dokładnie odmierz ilość poszczególnych składników za pomocą wagi lub kubka lakierniczego.    

  1. Rozcieńczenie farby

Używaj dedykowanego rozcieńczalnika w polecanych ilościach.

  1. Dobre warunki aplikacji  – temperatura otoczenia i podłoża

Temperatura powinna przekraczać 10°C w trakcie całego procesu aplikacji i utwardzania

4) Dobre warunki aplikacji  – wilgotność powietrza oraz punkt rosy

Jeśli nie zachowamy czujności lub damy sprowadzić się na manowce rutynie, może nas spotkać konieczność zmierzenia się z nieutwardzoną szpachlą, lepkim podkładem, odpadającym antyfoulingiem czy też popękanym poliuretanem. Kilka przykładów z życia wziętych:

Nasz jacht stał całą zimę „pod chmurką”. Pierwsze wiosenne promienie słońca nie mogły podnieść temperatury laminatu do zalecanej temperatury podłoża powyżej 10°C. Pomimo, że szpachlówka epoksydowa przechowywana była w temperaturze pokojowej, aplikacja na „zimne” podłoże obniży temperaturę masy. Z kolei nocny spadek temperatury może spowodować, że masa się nie utwardził tak jak powinna, a jej konsystencja pozostanie elastyczna i gumowa.

Malowanie rozpoczęte w temperaturze 17°C wygląda bez zarzutu. Jednak już po niespełna godzinie, kiedy słońce zaczyna zachodzić temperatura wyniesie tylko 10°C. Może to spowodować, że np. utwardzanie podkładu epoksydowego HS 3:2 Sea-Line znacznie się wydłuży. Podkład HS antyosmotyczny jest specyficzną farbą. Skrót HS oznacza  high solid, czyli 100% zawartość części stałych, bez rozcieńczalników. W tym przypadku proces utwardzenia polega na wiązaniach chemicznych, a nie na odparowaniu farby. W praktyce utwardzenie trwa 24 godziny w 20°C, a gdy temperatura spada znacznie się wydłuża. Spadek temperatury poniżej 10°C, może spowodować, że farba się nie utwardzi.

Temperatura, wilgotność powietrza i produktu są odpowiednie. Proporcje skrupulatnie odmierzone, a rozcieńczalnik jest rekomendowany przez producenta. Skąd zatem wady na powierzchni farby poliuretanowej ? Być może to słońce bezpośrednio padające na malowany element? Tam gdzie padał cień z drzewa wszystko wygląda idealnie.

Wyciągnięta po sezonie łódź trafia prosto pod strumień słodkiej wody. Celem jest oczyszczenie laminatu z portowych zabrudzeń. Ku naszemu zaskoczeniu farba antyporostowa odpada płatami. Na poliuretanie widać przebarwienia. Czy przypadkiem łódź nie została zwodowana w pośpiechu, zanim skrupulatnie nałożone warstwy zdążyły się prawidłowo związać?

W przypadku gdy nie potrafimy określić przyczyny problemu lub jesteśmy przekonani, że przyczyna niepowodzenia znajduje się po stronie produktu, najprostszą drogą jest kontakt z dystrybutorem / producentem oraz złożenie reklamacji. Aby producent mógł rozpatrzyć problem należy podać numer partii produktu oraz szczegółowo opisać sposób aplikacji z uwzględnieniem, czasu, proporcji i temperatury. Dokładny opis wady zwiększa szansę na określenie jej przyczyny. Jeżeli w czasie naprawy nie wykorzystano całkowicie reklamowanego materiału, można przekazać jego pozostałości dystrybutorowi lub producentowi. Czasami nie będzie to konieczne. W przypadku producentów pracujących według wysokich standardów istnieją archiwa w których przechowywane są próbki poszczególnych partii produkcyjnych. Takie archiwa są w firmie Troton, która produkuje farby jachtowe Sea-Line.

Zachowanie podstawowych zasad wykorzystywanych w procesach szkutniczych, połączone ze stosowaniem się do procedur rekomendowanych przez producenta zazwyczaj pozwala zwiększyć pewność, że naprawa będzie bezproblemowa, a wykonane prace będą nas satysfakcjonować i napawać dumą. Jeżeli mamy wątpliwości lub nie posiadamy żadnego doświadczenia w wykonaniu konkretnej pracy warto przed przystąpieniem prac skonsultować się z przedstawicielami producenta lub sprzedawcami chemii jachtowej. Marka Sea-Line, obecna od blisko dekady na polskim rynku, proponuje wszystkim użytkownikom swoich produktów bezpośrednie konsultacje techniczne. Sea-Line przygotował dla Państwa kilka możliwości kontaktu z działem technicznym. Pytania można zadawać online info@sea-line.eu lub telefonicznie pod numerem stacjonarnym 94 35 316 75 i komórkowym 604  821 461.

Dział techniczny Sea-Line służy pomocą w doborze materiałów i ich prawidłowym wykorzystaniu podczas prac szkutniczych. Bezpłatne konsultacje można kontynuować również w trakcie przeprowadzanych prac. Kontakt w chwili gdy pojawia się problem to z reguły podstawa, ale warto zapobiegać problemom i z pewnością lepiej spędzić kilka minut na rozmowie z przedstawicielem producenta, aniżeli poświęcać wiele godzin na usuwanie niewłaściwie nałożonej farby czy szpachli.

Więcej artykułów poradnikowych: www.jachtowe.com.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin