Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Co początkujący skipper wiedzieć powinien?

Co początkujący skipper wiedzieć powinien?

2 maja, 2017

Od pewnego czasu obserwuję znaczny wzrost ilości oferowanych szkoleń żeglarskich na morzu, a co za tym idzie coraz więcej nowych adeptów sztuki żeglarskiej. Jednak brak doświadczenia u niektórych powoduje strach przed samodzielnym pływaniem i odpowiedzialnością. U innych świeżo otrzymany „plastik” pozbawia pokory, której brak prowadzi do prostych, aczkolwiek nieraz kosztownych błędów.

Dla wygody jednych i drugich postaram się przybliżyć kilka istotnych szczegółów, które mogą ustrzec przed ewentualnymi problemami. Moje wskazówki są oparte na moim własnym doświadczeniu, rozmowach i obserwacjach.

Nasze wybory

1.Termin

Obok aspektów finansowych i urlopowych, niewątpliwie ważnych, warto zwrócić uwagę na to, aby dzień był długi, poranki i wieczory ciepłe a ruch na wodzie umiarkowany. Najkorzystniejszy będzie z pewnością czerwiec.

2. Akwen

Biorąc pod uwagę punkt pierwszy sugeruję basen Morza Adriatyckiego a w szczególności

wybrzeże Dalmacji, z dobrą infrastrukturą żeglarską, małymi odległościami między portami schronienia i dużym wyborem jednostek czarterowych.

3. Jacht

Cena nie powinna być jedynym wyznacznikiem. Patrzmy na wiek, wielkość, wyposażenie.

Na początek nie należy przesadzać z rozmiarem naszego jachtu. Pamiętajmy na jakim jachcie zdawaliśmy nasz egzamin i na początku nie „rzucajmy się” na coś zdecydowanie większego.

4. Na pokładzie.

Kiedy już zaokrętujemy się na jachcie zanim wypłyniemy zapoznajmy siebie i załogę z jachtem i jego urządzeniami.  Nie ulegajmy presji szybkiego opuszczenia portu. O szczegółach przejmowania i zdawania jachtu napiszę innym razem. Przypominam o bezwzględnym poinformowaniu załogi o środkach ratunkowych,  środkach wzywania pomocy i o ich obsłudze.

5. Przed manewrami

Przed rozpoczęciem manewrów portowych poinformujmy w prostych słowach co będzie się działo w najbliższym czasie i wyznaczmy najbardziej sprawne i rozgarnięte osoby do pracy z cumami i odbijaczami.

Manewr wyjścia/wejścia z/do portu.

Oprócz wiedzy zdobytej na kursie przypominam że, na nasz jacht działają różne zjawiska, które musimy uwzględnić jeżeli nasz manewr ma być skuteczny. Są to:

a. efekt śruby

W zależności czy będziemy płynąć wprzód i czy śruba jest prawo lub lewoskrętna, zanim jacht osiągnie prędkość manewrową (0,5 do 0,8 węzła), czyli ster zacznie nas słuchać, rufa jachtu będzie się przemieszczała w sposób następujący:

Śruba prawoskrętna:

– jacht płynie do przodu a rufa przesuwa się w prawo,

– jacht płynie do tyłu a rufa przesuwa się w lewo,

Śruba lewoskrętna: 

– jacht płynie do przodu a rufa przesuwa się w lewo,

– jacht płynie do tyłu a rufa przesuwa się w prawo.

b. inercja

Pamiętajmy, że jacht nie ma hamulca, ABS i innych udogodnień dostępnych na lądzie.

Im szybciej płyniemy tym droga hamowania znacznie się wydłuży. Moja osobista sugestia jest taka, aby w trakcie manewrów portowych poruszać się z minimalną prędkością zapewniającą działanie steru.

c. dryf

Burta i maszt jachtu stanowią powierzchnię, na którą działa wiatr. Przykładowo powierzchnia burty jachtu o długości 12m wynosi ok. 13m2. Do tego 14 metrowy maszt o przekroju 0,3m to dodatkowo ok.4m2. Razem 17m2 powierzchni podatnej na podmuchy wiatru.

Wiatr może nam pomóc lub przeszkodzić w zależności od tego jaką pozycję względem niego nasz jacht będzie się znajdował.

d. prąd

W niektórych portach ruch wody będzie miał również wpływ na zachowanie się naszego jachtu podczas manewrów. Szczególnie gdy znajduje się on np. w cieśninie pomiędzy dwoma wyspami lub wyspą i stałym lądem

Pamiętajmy, że przy wpływaniu do mariny  w Chorwacji możemy wcześniej poprosić drogą radiową o asystę. Jest to usługa wliczona w cenę postoju i nie wstydźmy się z niej skorzystać, jeżeli nie czujemy się na siłach. Łączność z marinami w Chorwacji nawiązujemy na kanale 17.

Mam nadzieję, że tych parę krótkich uwag pomoże czytelnikom w uniknięciu niepotrzebnych kłopotów i uchroni od nieudanego urlopu. Stare powiedzenie mówi: trening czyni mistrza.

A więc, żeglujcie jak najwięcej, a jeżeli chcecie przed sezonem podnieść swoje umiejętności pod czujnym okiem doświadczonych skipperów to zapraszam do skorzystania z oferty rejsów doszkalających. Nauki nigdy dosyć.

Wojciech Szopa

www.bosforrejsy.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin