Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

TEAK NATURALNY CZY SZTUCZNY

TEAK NATURALNY CZY SZTUCZNY

1 Lis, 2016

W związku z częstymi zapytaniami ze strony armatorów wysyłanymi bezpośrednio do nas, jak i licznymi dyskusjami na forach internetowych oraz wątpliwościami producentów
zamieszczamy naszą opinię porównującą pokłady z Teaku Birmańskiego i „teaku sztucznego”.
Nie jest ona całkowicie pozbawiona subiektywizmu, ponieważ od 35 lat zajmujemy się m.in. drewnem egzotycznym. Dodatkowo, od ponad 45 lat żeglujemy i pracowaliśmy w kilku stoczniach jachtowych na różnych kontynentach. Wiemy o czym mówimy, ale proszę nas poprawić jeżeli któryś z poniższych argumentów wyda Wam się „naciągany”

1) Cena. Nie wiemy w jakiej cenie kupują Państwo  sztuczny teak, ale możemy podać naszą cenę i wyliczenia kosztów wytworzenia z naturalnego Teaku Birmańskiego.
Ocenicie sami.
Z kupionej tarcicy np. 52 x 105 mm  uzyskujemy, dla grubości końcowej 7 mm, ok. 74 m2.
Przy średniej cenie np  4970 Eur/m3 daje to 67,16 Eur/m2 x np 4,30 zł/eur = 289 zł / m2 netto.
Przeróbka tarcicy na listwy pokładowe nie powinna kosztować więcej niż 70 zł/m2.
Oznacza to, że ze wszystkimi transportami i nieprzewidzianymi kosztami gotowe do położenia listwy grubości 7 mm nie przekroczą 380 zł/m2 netto.
Oczywiście dla planek gr. 5 mm ( jak te plastikowe) byłoby znacznie taniej – cena nie powinna przekroczyć 295 zł/m2 gotowych planek pokładowych.
Najlepiej przeliczcie i sprawdźcie sami. Miewamy też oferty na gotowe planki pokładowe po jeszcze niższych cenach.
Oczywiście, dla planek teakowych robionych przez zawodowych szkutników o grubościach „jak trzeba” ceny te będą proporcjonalnie wzrastały.

2) Waga. Teak : śr. 700 kg/m3, a dla np.F*** grubości 5mm podają śr. 7 kg / m2 co stanowi ok. 1400 kg/m3, dla T**-D** 6 kg tj ok,1200 kg/m3

3) Izolacja cieplna. Teak naturalny jest dobrym izolatorem, a sztuczny teak przewodzi i kumuluje ciepło, nagrzewa się tak mocno, że uskarżają się na to żeglarze nawet w naszym klimacie.

4) Izolacja akustyczna. Teak naturalny znacznie lepiej tłumi wszelkie wszelkie uderzenia w pokład.

5) Moduł sprężystości. Teak Birmański ok. 12 000 N / mm2, a sztuczny teak  ponad 10-krotnie mniejszy.
W praktyce oznacza to, że teak naturalny usztywnia pokład, a sztuczny tylko go obciąża.

6) Konserwacja i czyszczenie. To nie prawda, że pokład z Teaku Birmańskiego wymaga jakiejkolwiek konserwacji w celu przedłużenia żywotności.
Można stosować olejki, jak ktoś chce mieć ciemniejszy pokład z widocznym usłojeniem, ale jeżeli chcemy mieć efekt w postaci jasnego, antypoślizgowego pokładu wystarczy od czasu do czasu po prostu umyć go wodą z szarym mydłem.
Sztuczny teak też jest łatwy w utrzymaniu czystości, chociaż w przypadku „wrednych” plam nie możemy użyć mocnych odplamiaczy.

7) Ekologia. Na wyprodukowanie 1 tony PCV  potrzeba 5-krotnie więcej energii niż na 1 t. drewna.
Poza zanieczyszczeniem środowiska przy wytwarzaniu energii mówimy również o zanieczyszczeniu związkami chemicznymi użytymi do produkcji i pozostałymi po utylizacji.

8) Estetyka, prestiż, zbyt. Poza w/w zaletami pokładów z Teaku naturalnego, nie do przecenienia są walory estetyczne i prestiż dla armatora, co w konsekwencji zwiększa ilość zamówień składanych producentowi.

Reasumując. Nie ma materiałów uniwersalnych. Np. na maszty jednostek innych niż oldtimery nie proponujemy drewna tylko aluminium lub węgiel.
Mamy w magazynie kilkadziesiąt gatunków drewna, z czego tylko kilkanaście można użyć na pokład.
Biorąc jednak pod uwagę wszystkie właściwości, Teak Birmański jest najlepszy do tego przeznaczenia.

Pozdrawiamy. Bracia Ludwińscy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin