Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Czarter jachtów w Grecji

Czarter jachtów w Grecji

1 Paź, 2016

Na przestrzeni kilku ostatnich lat wyraźnie wzrosło zainteresowanie polskich żeglarzy Grecją. Ponieważ Grecja i Polska należą do Unii Europejskiej, czarter jachtu w Grecji przez Polaka sprowadzony jest do minimum formalności. Można wyczarterować jacht on-line bezpośrednio w greckiej firmie czarterowej lub również on-line za pośrednictwem firm polskich, których coraz więcej mamy na rynku. Wszystkie płatności dokonywane są przelewami lub kartami płatniczymi.

Warto jest wysłać najpierw zapytanie do kilku firm, by móc porównać warunki czarteru, które często różnią się bardziej niż same ceny jachtów, a nie są widoczne od razu na stronie internetowej. Załogę jachtu najbardziej powinny zainteresować następujące kwestie:

  1. Wyposażenie – jakie elementy wyposażenia jachtu są wliczone w cenę, a jakie są dodatkowo płatne.

Standardowe wyposażenie jachtów staje się coraz bogatsze i zwykle obejmuje:

  • na pokładzie: żagle marszowe (genua i grot na rolerach), winda kotwiczna, odbijacze, cumy, ponton z wiosłami, bosak, trap, kanister, prysznic rufowy.
  • instrumenty nawigacyjne: GPS, UKF, log, echosonda, chart ploter, wskaźnik prędkości i kierunku wiatru, a oprócz tego: mapy, locje, przyrządy  nawigacyjne (trójkąty, cyrkiel, ołówek), lornetka, kompas, barometr, termometr.
  • wyposażenie zgodne z wymogami bezpieczeństwa: kamizelki ratunkowe, szelki bezpieczeństwa, koło ratunkowe, wyposażenie pirotechniczne (rakiety, flary, pławka dymna), gaśnice, róg mgłowy, flagi kodu MKS, apteczka, ławka bosmańska, narzędzia do prac bosmańskich.
  • wyposażenie kambuza: kuchenka gazowa, 2 butle gazowe, lodówka, naczynia kuchenne i sztućce.
  • wyposażenie kajut: pościel i poszewki, koce, wieszaki.

Dodatkowe wyposażenie i usługi zewnętrzne są płatne i tu stawki w poszczególnych firmach czarterowych mogą się znacznie różnić. Oferują one m.in.:

  • silnik zaburtowy do pontonu – ok.80 -100 € za tydzień
  • dodatkowe żagle: spinaker / genaker  – ok.150 -300€ za tydzień + dodatkowa kaucja ok.500€
  • skipper – ok.100 – 150 € na dobę + wyżywienie
  • hostessa / kucharz – ok.100 – 150 € na dobę + wyżywienie
  • siatka bezpieczeństwa dla małych dzieci (na relingi wokół pokładu) – ok.200 – 300€ na okres czarteru
  • router GSM USB – ok.50 € na tydzień (2 GB)
  • dodatkowy zestaw pościeli – ok. 10 € od osoby
  • ręcznik – ok.5 € od osoby
  • zmiana załogi podczas czarteru – ok.200 €
  • przeprowadzenie jachtu do wskazanego portu zaokrętowania lub czarter w jedną stronę (inny port wyokrętowania niż był port zaokrętowania) – ok.500 – 1500 € w zależności od odległości.

 

  1. Kaucja – na jakich zasadach jest pobierana i jakie opcje są do wyboru.
  • Zwykle stosowana jest kaucja zwrotna pobierana podczas odbioru jachtu. Jeśli rejs przebiegał bez żadnej awarii i nie doszło do żadnego uszkodzenia bądź utraty jachtu lub jakiegokolwiek elementu wyposażenia, to kaucja jest w całości zwracana. Jeśli natomiast doszło do jakiegoś zdarzenia, w wyniku którego ucierpiał jacht lub wyposażenie, to wszelkie naprawy są pokrywane z tejże kaucji. Wysokość kaucji zależy od  czarterowanego jachtu – może być zryczałtowana (wg wielkości i typu jednostki) albo ustalona procentowo od ceny najmu.
  • Istnieje też bezzwrotne ubezpieczenie kaucji (ok.150 – 300 €), które jest znacznie niższe niż standardowa kaucja, ale jak mówi nazwa, nie podlega zwrotowi nawet wtedy, gdy nie doszło do żadnych uszkodzeń.
  • Niektórzy armatorzy oprócz ubezpieczenia kaucji pobierają dodatkowo kaucję zwrotną (ok.300€ – 500€) obejmującą niektóre elementy wyposażenia jachtu, np. silnik zaburtowy, ponton czy żagle.

 

  1. Wymagania co do terminu płatności oraz wszelkie koszty związane z ewentualną rezygnacją z czarteru.

 

Zwykle w momencie rezerwowania jachtu należy wpłacić 50% ceny jako potwierdzenie rezerwacji, natomiast pozostałą część na kilka tygodni przed rozpoczęciem rejsu – i tu właśnie są spore rozbieżności, ponieważ niektóre firmy oczekują pełnej zapłaty na 6 tygodni, a inne aż 10 tygodni przed wydaniem jachtu. Różni się też podejście do kwestii potrąceń z tytułu rezygnacji z czarteru.

 

  1. Boarding Pack (obowiązkowa dodatkowa opłata pobierana przy płatności za czarter) – jaka jest kwota i co obejmuje.

 

Kwota ta może się bardzo różnić w poszczególnych czarterowniach.(200 – 500€). Zwykle, choć nie zawsze, obejmuje ona następujące usługi:

  • opłaty portowe, energię elektryczną i napełnienie zbiorników na wodę w pierwszym i ostatnim dniu czarteru
  • opłaty administracyjne
  • napełnienie butli gazowych
  • sprzątanie końcowe
  • udostępnienie pościeli.

Aby spisać umowę, armator (albo polska firma pośrednicząca) wymaga następujących dokumentów od osoby czarterującej jacht:

  • dokument skippera uprawniający do prowadzenia jachtu (zgodnie z wymogami kraju, którego skipper jest obywatelem) – Polacy muszą okazać patent jachtowego sternika morskiego;
  • pełna lista załogi zawierająca: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres, nr paszportu/dowodu osobistego oraz określenie kto jest członkiem załogi (crew), a kto skipperem (captain) dodając numer patentu.

 

Oprócz formalnych kwestii związanych z wyborem firmy czarterowej i jachtu trzeba przemyśleć, co możemy zrobić we własnym zakresie i jak zabezpieczyć się przed nieprzewidzianymi zdarzeniami.

 

  • W załodze oprócz skippera powinna znaleźć się jeszcze jedna osoba (niekoniecznie z uprawnieniami żeglarskimi), która będzie czynnie uczestniczyć w manewrach zwiększając tym bezpieczeństwo żeglugi, zmniejszając tym samym stres skippera, na którym ciąży cała odpowiedzialność za jacht i załogę.
  • Każdy uczestnik rejsu powinien być poinformowany o podstawowych sprawach związanych z  rejsem: w kwestii kaucji i solidarnej odpowiedzialności za jej ewentualne zatrzymanie, wyłączeniach z ubezpieczenia (rażące niedbalstwo czy lekkomyślność, m.in. żeglowanie lub pływanie pontonem w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem narkotyków), atrakcji turystycznych uwzględnionych w planie rejsu, ekwipunku na rejs i każdej nawet drobnej kwestii, która przybliży uczestnikom, jak będzie wyglądał rejs i jakie sytuacje należy wziąć pod uwagę.
  • Ponieważ skipper ponosi całą odpowiedzialność za jacht i załogę oraz ciąży na nim cała realizacja (a często nawet zaplanowanie) rejsu, to zwyczajowo załoga odwdzięcza się mu zwalniając go ze składki do tzw. kasy jachtu (na pokrycie kosztów wyżywienia, paliwa, opłat portowych i innych związanych z rejsem).
  • Czarterowane jachty posiadają ubezpieczenie OC i CASCO na szkody powyżej kwoty kaucji, jednak zdecydowanie warto ubezpieczyć się w zakresach pomijanych przez te ubezpieczenia. Chodzi głównie o ubezpieczenie KL (kosztów leczenia za granicą) i NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków), OC skippera (odpowiedzialność cywilna skippera), kosztów anulacji czarteru.
  • Zaplanować transfer z lotniska do mariny – firmy czarterowe często organizują taki przejazd za dodatkową opłatą, ale należy to ustalić od razu przy zawieraniu umowy.

 

Odbiór jachtu z czarterowni powinien być bardzo staranny, ponieważ w dniu zdawania jachtu pracownicy czarterowni równie starannie przeprowadzą inspekcję łącznie z nurkowaniem w celu sprawdzenia stanu kadłuba pod wodą. Żeby więc nie narazić się na utratę kaucji, należy dokładnie ustalić rzeczywisty stan techniczny jachtu i całego osprzętu, a zauważone usterki muszą być od razu zgłoszone i usunięte przez armatora. Zwykle otrzymuje się też listę wyposażenia, którą również trzeba punkt po punkcie sprawdzić. W praktyce wszystkie te czynności trwają do 2 godzin.

 

Na co należy zwrócić uwagę przy odbiorze jachtu:

  • stan kadłuba – opisać ewentualne rysy na powierzchni, sprawdzić olinowanie stałe, mocowania stójek relingowych, żagli, bomu, a nawet luki i klapy.
  • stan ożaglowania– najlepiej je rozwinąć i upewnić się, czy nie ma dziur i przetarć; sprawdzić stan fałów i szotów , rolerów żagli i kabestanów.
  • sprawność windy kotwicznej – wypuścić i podnieść kotwicę (przy pracującym na biegu jałowym silniku), obejrzeć połączenie kotwicy z łańcuchem i stan przyłącza pilota do instalacji elektrycznej (czy nie jest zardzewiałe lub zaśniedziałe)
  • sprawność urządzeń nawigacyjnych
  • stan oświetlenia nawigacyjnego (czy wszystkie żarówki świecą i czy jest zestaw na zamianę)
  • stan silnika – poziom oleju i czy miska pod silnikiem jest czysta, a także czy podczas pracy „wypluwa” wodę.
  • stan pompy zęzowej – sprawdzić, czy filtr jest czysty.
  • sprawność pomp w toalecie/prysznicu toalety – są różne systemy działania, z którymi załoga musi się zapoznać
  • instalacja wodna – zapoznać się z system przełączania zaworów zbiorników i sprawdzić sprawność pompy wodnej.
  • stan butli gazowych, a także węży przyłączeniowych (nie można czuć zapachu ulatniającego się gazu)
  • stan pontonu – czy nie uchodzi z niego powietrze, czy sprawna jest pompka, czy wiosła i mocowania ich na pontonie nie są uszkodzone.

 

Należy pamiętać, na co na pewno zwróci uwagę armator, że każdy incydent na wodzie czy w porcie, w wyniku którego doszło do uszkodzenia bądź utraty jachtu czy elementu jego wyposażenia, należy natychmiast zgłosić armatorowi. Jeśli w incydencie miała udział inna jednostka pływająca, sprawę należy zgłosić również na policję (chyba, że zrobi to armator).

Kapitan Jarosław Raj aktywnie żeglujący
w stowarzyszeniu Yacht Club Sail Away

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin