Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Obróbka powierzchni – nie tylko papier ma znaczenie

Obróbka powierzchni – nie tylko papier ma znaczenie

1 maja, 2016

Choć temat był już wielokrotnie poruszany na łamach Jacht-Market & Caravaning, zasługuje na jego szersze rozwinięcie, między innymi dlatego, że na etapie szlifowania można popełnić wiele błędów. Przyjrzyjmy się zatem aspektom, które decydujących sukcesie misji kryptonim „obróbka powierzchni”.

Po pierwsze rodzaj narzędzia

Już na samym początku należy zaznaczyć, że kilka rodzajów ruchów (obrotowy, mimośrodowy i oscylacyjny), które wykonują narzędzia do obróbki, nie wynika tylko z fanaberii producentów, ale odpowiada realnym zapotrzebowaniom, a może nawet przede wszystkim przeznaczeniu urządzeń do szlifowania.

Ruch obrotowy jest bowiem najbardziej agresywny, najczęstszymi urządzeniami wykonującymi ten ruch są szlifierki kątowe, w których zastosowane zostały dyski z rzepem lub podkładki do krążków fibrowych. Ten rodzaj obróbki wykorzystywany jest głównie w przypadku obróbki bardzo twardych materiałów (stal), a w przypadku miękkich podłoży znajduje zastosowanie w przypadku zdzierania grubych warstw powłok lakierniczych. W tym ostatnim przypadku wymaga on jednak bardzo delikatnych narzędzi jak np. cała linia przekładniowych szlifierek Festool Rotex wykonujących zarówno ruch obrotowy jak i mimośrodowy, a w przypadku Festool Rotex Ro 90DX także oscylacyjny.

Miejsca wymagające najdelikatniejszej obróbki wymagają ruchu oscylacyjnego. Jest on jednocześnie najmniej efektywny, ponieważ podczas pracy stopy szlifierki oscylacyjnej jej ruch wykonuje wyłącznie ruch kolisty, bez jakiegokolwiek obrotu. W tym urządzeniu bardzo wielkie znaczenie ma również jakość papieru ściernego oraz odpowiednio silne odsysanie urobku, ponieważ jeśli zostanie zastosowany papier słabej jakości, istnieje ryzyko, że kruszywo bardzo łatwo będzie odpadało od powierzchni nośnika, a brak odprowadzenia urobku (i ewentualnych odkruszonych ziaren papieru) może spowodować punktowe uszkodzenia powłok lub zbyt duże punktowe zagłębienia w warstwie szpachli.

Ruch mimośrodowy jest z jednej strony mniej agresywny od obrotowego, a z drugiej strony pozwala na bardziej efektywną obróbkę od obróbki oscylacyjnej. Jest on bowiem połączeniem tych dwóch ruchów. Nie ma również co ukrywać, że szlifierka mimośrodowa jest ulubionym narzędziem lakierników stosowanym do przygotowania powierzchni przed lakierowaniem. W tym przypadku szczególnie zalecanymi są urządzenia o silnikach bezszczotkowych (linia Festool ETS-EC), ponieważ tego typu urządzenia mają dużo większą efektywność przy jednoczesnym mniejszym zużyciu energii elektrycznej, a z drugiej strony są to urządzenia, które pracują godzinami, dlatego ich waga nie jest bez znaczenia.

Po drugie papier

Czymże byłaby szlifierka, gdyby nie papier który jest elementem obrabiającym? Na rynku spotkać można wiele produktów, które jednak dzieli przepaść jakościowa. Ważne jest, aby materiał ścierny dobrze przylegał do nośnika, był wykonany z odpowiedniego kruszywa, a także aby jego struktura oraz gradacja odpowiadała zapotrzebowaniom, jakie są przed nim stawiane. Ogólnie można przyjąć, że w przypadku linii Festool Granat całość można zawrzeć w kodzie 80-180-280-400. To co na pierwszy rzut oka może się wydawać kodem numerycznym do sejfu w istocie rzeczy jest niczym innym jak sekwencją gradacji krążków przy obróbce szlifierką mimośrodową. Pierwsza gradacja – P80 – odpowiada szlifowaniu zgrubnemu szpachli, kolejne dwie – P180 oraz P280 – odpowiadają szlifowaniu międzyoperacyjnemu szpachli, a ostatnia – P400 – szlifowaniu końcowemu wypełniacza. Do pierwszych 3 operacji zalecana jest szlifierka mimośrodowa o skoku 5mm, do bezpośredniego przygotowania pod lakier stosuje się już szlifierki mimośrodowe o skoku 3mm.

 

Opracował
Robert Plewkiewicz

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin