Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Frontowe ciekawostki

Frontowe ciekawostki

1 Kwi, 2016

Zapoznając się z prognozami pogody często słyszymy o tym, że zbliżają się fronty atmosferyczne, lub że jesteśmy w ich zasięgu. Ze zrozumieniem kiwamy wtedy głowami i niby już wiemy co to w pogodzie będzie się działo. Czy jednak aby na pewno? Czym są fronty atmosferyczne? Jakie są ich cechy? O tym, i nie tylko o  tym kilka słów dzisiaj.

Front atmosferyczny to wąska strefa przejściowa oddzielająca masy powietrza o różnych właściwościach termicznych i wilgotnościowych. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to obszar gdzie spotyka się powietrze ciepłe z zimnym. (łacińskie słowo frons oznacza czoło lub twarz)‏. W zależności od kierunku ruchu mas tego powietrza spotykającego się na owym froncie, rozróżnia się dwa podstawowe rodzaje frontów atmosferycznych:

  • front ciepły – to sytuacja gdy na linii spotkania się dwóch mas powietrza ciepłe powietrze nasuwa się na powietrze chłodne.
  • front chłodny – z nim mamy do czynienia gdy chłodne powietrze wciska się pod powietrze ciepłe.

Czasami spotkać się też możemy z tak zwaną okluzją czyli frontem zokludowanym. Mamy z nim do czynienia w tedy gdy dwa fronty najdą na siebie. Najczęściej to front zimny (jako szybszy) dogania front ciepły, ale o tym może innym razem.

Ze względu na tempo przesuwania się frontów, ich ruch lub jego brak wyróżniamy dwa rodzaje frontów meteorologicznych, a mianowicie:

  • front stacjonarny czyli taki, który utrzymuje się nad danym obszarem od kilkunastu godzin do kilku dni.
  • front ruchomy to z kolei taki, który przesuwa się stosunkowo szybko

FRONT CIEPŁY to granica rozdzielająca nacierającą masę powietrza ciepłego od powietrza chłodnego. Powietrze ciepłe napiera na chłodne i jako lżejsze nasuwa się na nie, zużywając na to energię. Ponieważ niewiele energii zostaje na samo przesuwanie frontu, porusza się on powoli (do 100 km na dobę). Jednocześnie sam front staje się rozległy (nawet na szerokości 1000 km). Związane z nim zjawiska pogodowe (opady itp.) występują na dużym obszarze. Oznakami zbliżania się frontu ciepłego jest pojawienie się wysokich chmur cirrus przechodzących w cirrostratus. Te z kolei zmieniają się w altostratus (ok. 500 km od frontu), a następnie w deszczowe nimbostratusy (350 km od frontu), z których pada mżawka (nawet przez 3 dni). W okolicach linii frontu przestaje padać. Od tego momentu pogoda jest już typowa dla ciepłej masy powietrza, a więc słaby wiatr, małe wahania dobowe temperatury, brak pionowych ruchów powietrza, zachmurzenie typu warstwowego itp. Pojawienie się frontu ciepłego cechuje przede wszystkim, powolny spadek ciśnienia, ciągły, długotrwały opad o różnej częstotliwości, możliwość, pojawienia się mgły, powstawanie chmur warstwowych i warstwowo-kłębiastych, wzrost temperatury powietrza, niewielka zmiana kierunku i siły wiatru. Front ciepły przesuwa się stosunkowo wolno.

FRONT ZIMNY to granica pomiędzy nacierającym powietrzem zimnym, a ustępującym powietrzem ciepłym. Przeważnie ma charakter burzowy. Cięższe powietrze chłodne wsuwa się pod lżejsze ciepłe. Wypychane do góry ciepłe masy powietrza tworzy chmury kłębiaste. Powietrze chłodne nie traci energii na wspinanie się po masie cieplejszej  i prawie cała jego energia zużywana jest na przesuwanie frontu w poziomie. Front ten jest szybki i zajmuje pas o szerokości do 75km. Oznakami zbliżania się frontu zimnego jest to, że przed pojawieniem się samego frontu obserwujemy wystąpienie chmur altocumulus, a następnie cumulonimbus, która zasysa ciepłe powietrze sprzed czoła frontu, czyszcząc je przy okazji z wszelkiego typu zawiesin, co powoduje znaczną poprawę widoczności (choć samego cumulonimbusa można nie zauważyć przez słabą widzialność wewnątrz ciepłej masy powietrza). Cechami charakterystycznymi frontu zimnego jest przede wszystkim wzrost siły wiatru, zmiana kierunku wiatru na przeciwny, możliwość wystąpienia błyskawic.

4WINDS SZKOŁA ŻEGLARSTWA
KPT. KRZYSZTOF PIWNICKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin