Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Silnik na jachcie żaglowym – pomoc czy utrapienie?

Silnik na jachcie żaglowym – pomoc czy utrapienie?

1 Lut, 2016

Jacht żaglowy jak sama nazwa wskazuje jego podstawowym napędem są żagle i wiatr. Silnik na jachcie jest nieocenioną  pomocą w wielu sytuacjach. Na szczęście skończyły się już czasy gdy silnik był tylko atrapą. Swoją przygodę z żeglarstwem zacząłem jako kilku letni dzieciak na jeziorach. Było to ponad 20 lat temu. Można by pomyśleć, że nie dawno, a jednak wtedy na naszych jeziorach królowały silniki typu salut i wietierok. Generalnie były to dobre maszyny i gdy przygotowywaliśmy z tatą silniki do sezonu, wszystkie pięknie chodziły, równiutko i odpalały za pierwszym razem. Tyle, że w beczce. Gdy przyczepiło się je do łódki nie za bardzo chciały współpracować. Pamiętam komentarze jakoby posiadanie wietieroka stanowiło o popsutych wakacjach. Ręka wydłużała się od szarpania, kuchenka grzała się od wypalania świec, a mięśnie rosły od wiosłowania. Krótko mówiąc, nie lubiły one wody. Widziałem nawet kiedyś koszulkę ubrudzoną smarem z napisem – też mam witieroka. Na morzu zacząłem pływać 13 lat temu i tam sytuacja była podobna na wielu jachtach. Niby stacjonarna, duże silniki miały pomagać w manewrach w porcie, a tu często słyszałem, że silnik nie działa. Ile razy opóźnialiśmy rejsy ze względu na szybki remont silnika. Oj działo się. Silnik owiany był pewną legendą i tajemnicą. Wszyscy się znali na jego naprawach, a jednak nie miał ochoty pracować.

Tak jak zacząłem to wspomnienie minionych czasów, tak jestem przekonany, że te czasy odeszły w nie pamięć. Jednak czy to oznacza, że silniki się nie psują?

Jedno jest pewne, wsiadając na współczesny jacht czarterowy, pierwszego dnia silnik jest i musi być sprawny. W większości przypadków taki stan rzeczy utrzymuje się przez cały nasz rejs. Nie możemy jednak zapominać, że jest to urządzenie mechaniczne i dobrze jest znać zasadę jego działania, tak żeby byle drobnostka nie popsuła nam wakacji. Co to mogą być za drobnostki, które powodują odmowę współpracy przez nasz silnik pomocniczy na jachcie?

Na początku musimy podzielić silniki na dwie kategorię. Silniki stacjonarne i silniki przyczepne. W przypadku pływania po wodach śródlądowych zdecydowanie popularniejsze są silniki przyczepne, ze względu na łatwą obsługę i serwis. Do wszystkich elementów mamy łatwy dostęp. Na jachtach morskich przeważają silniki stacjonarna, zabudowane, najczęściej, pod kokpitem. Jednak pływając w Chorwacji czy np. w Grecji często stajemy na kotwicy lub boi. Wtedy używamy pontonu z silnikiem doczepnym. Jak by nie patrzeć przyda się wiedza o działaniu zarówno wysokoprężnych silników stacjonarnych jak i benzynowych doczepnych. Szkoła Żeglarstwa Morka jako jedna z niewielu w Polce zbudowała specjalne stanowisko do nauki instalacji silnikowych na jachcie żaglowym. Postaraliśmy się odwzorować jak najwierniej instalację silnika stacjonarnego, jakie występują na jachcie żaglowym. Nie zapominając o silnikach przyczepnych. Nasze wieloletnie doświadczenie na dziesiątkach jachtów pokazało, że najlepiej poradzić sobie z drobnymi naprawami, gdy kierujemy się kilkoma podstawowymi zasadami:

  1. potrafimy zlokalizować usterkę,
  2. znamy listę rzeczy z którymi możemy poradzić sobie samodzielnie, przy użyciu dostępnych na jachcie narzędzi i części,
  3. Gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości, nie próbujemy wywarzać drzwi, tylko kontaktujemy się z serwisem!

Zasada numer 3 jest tutaj najważniejsza. Nie zawsze możemy poradzić sobie z usterką silnika i wtedy może pomóc nawet krótka konsultacja telefoniczna. Są oczywiście sytuację gdy bez wizyty serwisu się nie obędzie, jednak coraz sprawniej działają takie serwisy na całym świeci i z naszych ostatnich doświadczeń mogę przytoczyć wymianę pompy paliwa w 3 godziny, czy nawet wymianę zbiornika paliwa w 5 godzin! Tu Muszę pochwalić nieoceniony serwis stoczni Delphia Yachts, który pomoże uzdrowić waszą Delphię nawet na końcu świata.

Dobra wiadomość jest taka, że z 90 % usterek silnika jesteśmy w stanie poradzić sobie sami, jeśli będziemy potrafili właściwie zlokalizować usterkę. Takie naprawy, jak zapowietrzenie układu paliwa, wymiana impelera pompy wodnej, wymiana lub napięcie, paska klinowego, aż po ewentualną wymianę filtrów. Na jachtach czarterowych musimy zapytać obsługę co wolno nam naprawić samodzielnie. Tak żebyśmy nie zrobili sobie i im kłopotu. Gdy jesteśmy właścicielami jachtu, możemy nauczyć się wielu napraw, nie tylko tych podstawowych, z wymianą części włącznie, czy serwisem zimowym i wiosennym. To i wiele praktycznych rzeczy można się nauczyć na szkoleniach z użyciem instalacji silnika rodem z jachtu. Silnik nie będzie już nigdy zmorą, gdy zrozumiemy jak działa i czego mu potrzeba. A czy zastanawialiście się jak odpalić silnik zwrotem przez rufę? To też już wiemy i z chęcią podzielimy się tą wiedzą.

 

Bartłomiej Czarciński

Szkoła Żeglarstwa Morka

Polacy Dookoła Świata

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin