Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Nie taki czarter straszny

Nie taki czarter straszny

1 Lut, 2016

Urlop na żaglówce? Czemu nie. Nawet jeśli nie mamy własnej łódki. Czarterowanie jachtów to nie taka straszna sprawa jak nam się wydaje. Ważne tylko, żeby wiedzieć, na jakie rzeczy zwracać uwagę.

Wybierając jacht, zwracajmy uwagę (oprócz modelu) na wiek jednostki, liczbę kabin, liczbę koi, wiek i rodzaj żagli (rolowane czy nie). W przypadku niektórych akwenów istotne może być również zanurzenie jachtu czy wysokość masztu. Dodatkowo każdy jacht może, lecz nie musi, posiadać ster strumieniowy, ponton, silnik zaburtowy czy ogrzewanie – warto więc zwrócić na to uwagę, jeśli zależy nam na tych elementach wyposażenia. W zależności od potrzeb i planowanej trasy rejsu, możemy również potrzebować informacji, czy jacht posiada pozwolenie na pływanie po wodach innego państwa lub na żeglugę nocną.

Najważniejsze bywają pieniądze, bo czarter to nie tylko cena jachtu. Koszty, które musimy do niej doliczyć możemy podzielić na obowiązkowe i nieobowiązkowe. Najczęściej spotykane obowiązkowe to sprzątanie końcowe i/lub transit log, podatek turystyczny, kaucja (zwrotna po rejsie, jeśli jacht zostanie zwrócony bez uszkodzeń i braków w wyposażeniu), paliwo do jachtu i opłaty portowe. Nie zapominajmy o cenie dojazdu do miejscowości docelowej i samej mariny, a także kosztach wyżywienia. Wśród nieobowiązkowych kosztów dodatkowych znajdą się np. ubezpieczenie kaucji, opieka skip pera, winiety pozwalające na żeglugę po wodach innego państwa czy dodatkowe żagle (genaker, spinaker).

Cena jachtu zależy od modelu, wieku i wielkości. Im nowszy i większy, tym droższy. Kolejnym czynnikiem jest region. Najtaniej możemy wyczarterować jacht w Chorwacji, ze względu na dużą konkurencję pomiędzy armatorami. Niewiele droższe jednostki znajdziemy w Grecji, tutaj jednak należy uważać na wiek jednostki – raczej nie zaleca się czarterować starszych niż 10 lat, a od zaufanych armatorów maksymalnie 15-letnich. Szukając czarteru, warto również zwrócić uwagę na termin – ceny jachtów podlegają zmianom sezonowym. Zdarzają się atrakcyjne promocje last minute, jednak musimy pamiętać, że wybór może być już wtedy ograniczony. Przed sezonem można z kolei liczyć na zniżki first minute. Większość armatorów oferuje również zniżki za czarter dłuższy niż tydzień oraz za wynajęcie większej liczby jachtów na raz oraz takie dla powracających klientów.

Armatorzy czarterują jachty w sezonie wyłącznie w okresach co najmniej tygodniowych, najczęściej od soboty do soboty. Jednak w niektórych regionach (np. Karaiby) lub okresach (po sezonie) możliwe jest wyczarterowanie jachtu np. na 10 dni lub też rozpoczęcie i zakończenie rejsu w inny dzień tygodnia, niż powszechnie przyjęty. Nie zaszkodzi o taką możliwość zapytać.

Przed wyjazdem na rejs powinniśmy dostać informacje o marinie bazowej oraz kontakt do jej menadżera. Często wysyłany jest formularz listy załogi, którego wypełnienie i odesłanie do armatora przed rejsem skraca procedurę odbioru jachtu na miejscu.

Do samego wyczarterowania jachtu nie są potrzebne żadne uprawnienia, zawsze bowiem możemy wynająć skippera. Ale jeśli sami chcemy poprowadzić jacht, musimy mieć stosowne uprawnienia, akceptowane przez przepisy prawa w danym państwie. Międzynarodowe patenty czy certyfikaty zazwyczaj są akceptowane, jednak najlepiej za każdym razem upewnić się o tym u armatora.

Monika Frenkiel

www.tawernaskipperow.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin