Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Znaki kardynalne raz jeszcze

Znaki kardynalne raz jeszcze

7 Sie, 2015

Kilka dni temu w jednej z audycji radiowych usłyszałem wypowiedz ratownika WOPR pełniącego zaszczytną służbę na Mazurach. Wspomniał on między innymi o „żeglarzach”, którzy nie znają oznakowania kardynalnego, co jest przyczyną licznych interwencji ratowników. Przypomnijmy zatem o co w „kardynałach” chodzi i co takiego znaki te oznaczają.

Co to są znaki kardynalne?

  Znaki kardynalne to grupa czterech znaków wskazujących kierunki geograficzne (północ, południe, wschód i zachód – kardynalne kierunki świata). Znaki te informują nas, z której strony w układzie geograficznym dany znak należy ominąć. Znak kardynalny północny informuje, że należy go minąć od strony północnej, kardynalny południowy mijamy od południa itd. Znaki te stawia się w celu ostrzeżenia jednostek o niebezpieczeństwie znajdującym się po przeciwnej stronie, niż ta którą wskazuje znak. Znaki kardynalne najczęściej ustawiane są pojedynczo. Można jednak spotkać się z rozwiązaniami, w którch są one ustawione w taki sposób, że „zamykają” dla żeglugi pewien akwen. Jakkolwiek zostana one jednak ustawione w sposób jasny i czytelny wskazują nam obszar, na którym nasza jednostka jest bezpieczna.

Cechy rozpoznawcze znaków kardynalnych.

Znaki kardynalne możemy rozpoznać dzięki:

  1. znakowi szczytowemu – dwa czarne stożki w różnym układzie
  2. kolorystyce znaku – barwy czarno żółte w różnym układzie

Znak kardynalny północny – mijamy od północy

  • Stożki – dwa skierowane ku górze (na północ)
  • Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (u góry)

Znak kardynalny południowy – mijamy od południa

  • Stożki – dwa skierowane ku dołowi (na południe)
  • Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (u dołu)

Znak kardynalny wschodni – mijamy od wschodu

  • Stożki – jeden skierowany ku dołowi, drugi ku górze, stykają się podstawami
  • Barwa – kolor czarny w miejscach wskazanych przez stożki (jeden pas u dołu, drugi u góry).

Znak kardynalny zachodni  – mijamy od zachodu

  • Stożki – jeden skierowany ku dołowi, drugi ku górze i stykają się szczytami
  • Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (na środku)

 

Jak zapamiętać kardynałki?

Wielu osobom mimo ogólnej znajomości znaków kardynalnych problem sprawia zapamiętanie układów stożków i barw na nich stosowanych. Metod ułatwiających zapamiętanie tych układów jest wiele. Poniżej przedstawimy chyba najprostszą z nich. Na kardynalnej północnej znaki szczytowe, czyli stożki, są skierowane ku górze, „bo na mapie północ jest na górze”. Analogicznie dwa stożki skierowane szczytami ku dołowi mówią nam o tym, że mamy do czynienia z kardynalną południową, „bo na mapie południe jest na dole”. Kardynalne wschodnią i zachodnią utożsamiamy natomiast z talią kobiety. Stożki stykają się ze sobą podstawami, co sugeruje nam talię otyłej „babuszki rosyjskiej”, a że Rosja leży na wschodzie, więc mamy do czynienia z kardynalną wschodnią (tzw. gruba Rosjanka). Gdy natomiast stożki stykają się szczytami, co przypomina talię szczupłej Francuzeczki, a że Francja leży na zachodzie to łatwo zapamiętać, że to kardynalna zachodnia. I wszystko.

Jeśli zaś chodzi o sposób malowania, to wyobraźmy sobie, że znaki kardynalne są całe żółte, a czarny pas został namalowany tam, gdzie wskazują stożki ze znaków szczytowych. I tak oto: kardynalna północna – stożki skierowane ku górze, a więc na żółtym tle czarny pas znajduje się u góry znaku – zatem barwa znaku czarno-żółta. Kardynalna południowa – dwa stożki skierowane ku dołowi, a więc czarny pas umieszczono na dole żółtego znaku, zatem barwa znaku żółto-czarna. Gruba Rosjanka (kardynalny wschodni) – jeden stożek wskazuje górę, drugi dół, a więc barwa czarno-żółto-czarna. I kardynalna zachodnia (stożki stykają się szczytami wskazując środek znaku) – zatem na żółtym tle czarny pas po środku co daje nam kolorystykę żółto-czarno-żółtą.

Oznaczenie „kardynałek” na mapie.

Oznaczenie znaków kardynalnych na mapie zależne jest od rodzaju znaku. Podane też są litery sugerujące kolor znaku BY – black, yellow (czarno-żółty), YB – yellow, black (żółto-czarny), BYB black, yellow, black (czarno-żółto-czarny), YBY – yellow, black, yellow (żółto-czarno-żółty). Uwidoczniony jest także rodzaj znaku szczytowego. Oczywiście możemy spotkać się też z nomenklatura polska a więc rodzimymi skrótami odpowiednich barw.

Jeżeli znaki nawigacyjne „uzbrojone” są w światła, dzięki którym możemy je zidentyfikować w nocy, przy znaku na mapie znajdziemy „łezkę” koloru fioletowego oraz opis charakterystyki światła (o czym innym razem). Zapamiętajmy jednak już teraz, że kierunek skierowania „łezki” na mapie nie sugeruje nam, w którą stronę światło znaku jest skierowane, ale informuje jedynie, że znak taki w ogóle takie światło posiada. I na zakończenie tej części locji morskiej ważna uwaga: znaki kardynalne, tak jak i wszystkie inne znaki na wodzie należy respektować. KONIECZNIE.

Kpt. Krzysztof Piwnicki

4winds szkoła żeglarstwa

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin