Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Jachty „Saturn” 10 lat na rynku cz.IX

Jachty „Saturn”  10 lat na rynku cz.IX

1 Sty, 2015

Rozmowa z właścicielem stoczni ” Saturn Yachts” – Jerzym Stasiczakiem.

Wróćmy do poprzedniej rozmowy w której zapowiedzieliśmy że napiszemy

o Mistrzostwach Słowacji które odbyły się 12 -14 września .

– Już od dziewięciu sezonów grupa naszych żeglarzy bierze udział w Międzynarodowych Mistrzostwach Słowacji, które rywalizują w dwóch grupach: Sportowa i Turystyczna.

Najpierw odbywały się na Orawie, gdzie przez wody jeziora przebiega granica Polsko – Słowacka,

a od 2010 roku organizuje się je na różnych akwenach. I tak w 2010 roku odbyły się na sztucznym jeziorze Domasa – 60 km od granicy w Barwinku, 2011 – Orawa , 2012 – Zemplińska Sirava 120 km od Barwinka przy mieście Michalowce , 2013 – Liptowska Mara przy Parku Wodnym Tatralandia – 240 km od Barwinka, a w 2014 Domasa ale w innym porcie.

Startuje znacznie mniej jachtów jak w Polsce, ale nie można tego porównywać . Ważne jest że tam także są prawdziwi żeglarze z coraz lepszymi jachtami. Co ciekawe duży nacisk kładzie się tam na szkolenie dzieci i młodzieży co niedługo przyniesie dobre rezultaty .

W Mistrzostwach co roku bierze udział grupa naszych żeglarzy, średnio 5-6 załóg.

W 2014 wystartował również Saturn 24 ( Volkswagen Leasing) z załogą Wojtka Spisaka, mierząc się z takimi jachtami jak węglowy Melges 24, First 21 czy Elan 21.

Mimo nierównej technologicznie walki i niekorzystnemu przelicznikowi przegraliśmy bardzo nieznacznie Mistrzostwa Słowacji.

Zwycięski Melges 21 to jacht skrajnie regatowy, nie posiadający turystycznego wnętrza,

a poziom technologii sprawia że jacht jest trzykrotnie droższy od naszego Saturna 24. Pozostałe jachty musiały uznać naszą wyższość. Pozostałe Saturny również zajęły miejsca „ na pudle”.

Czyli największym wygranym Mistrzostw były „ Saturny” ?

-Brało udział w zawodach 6 Saturnów w tym: jeden – Saturn 24, dwa – Saturny23GT,

jeden -Saturn 21 i dwa Saturny 720.

Saturn 21 startował w grupie turystycznej ze sternikiem Andrzejem Kęderem i zajął II miejsce. Jest to dobry wynik biorąc pod uwagę że pozostałe startowały ze spinakerami a on nie.

Mieliście startować razem?

– Tak ale tydzień przed zawodami przeciąłem sobie bardzo poważnie ręke i chirurg kategorycznie zabronił mi żeglować.

W ostatniej chwili załatwiłem zastępstwo ale , nie było już czasu potrenować ze spinakerem, bo u nas używają głównie jachty w klasach sportowych, a tam mają być na wszystkich jachtach.

Dwa ‘’Saturny 23 GT” ze Słowackimi załogami zajęły też punktowane miejsca

nawet ośmioletnie’’ Saturny 720 ‘’ były w pierwszej szóstce.

Obrazuje to jednak jak przez kilka ostatnich lat zmieniają się osiągi jachtów .

Co możemy napisać na zakończenie naszego cyklu „ Jachty Saturn 10 lat na rynku” ?

– Jeśli weźmiemy pod uwagę „Saturna 24” to przytoczę podsumowanie konstruktora i sternika Wojtka Spisaka :

Sezon 2014 na Saturnie 24 Volkswagen Leasing obfitował w różne wydarzenia. Nie wszystko udało się zrealizować w 100%, ale można uznać, za udany sportowo i edukacyjnie . Już pierwszy start przyniósł spory sukces I miejsce : Długodystansowe Mistrzostwo Polski w klasie T3 we Włocławku . To nasza docelowa klasa, pod kątem której jacht był projektowany. Potem były starty w różnych formułach (Yardstick, HD, Sport boat) i eksperymenty (rywalizacja z klasą Delphia One Design), gdzie nie zawsze nasza łódka była idealnie dopasowana pod formuły pomiarowe, lub też na wstępie wiadomo było, że mamy mniejsze szanse na zwycięstwo. Były też awarie… ale to wszystko razem sprawiło, że pod koniec sezonu jacht był już znakomicie przygotowany do żeglugi. Na Mistrzostwach Warszawy, czy Błękitnej Wstędze Włocławka wygraliśmy wszystkie wyścigi w klasie T3. Ten sezon dał nam ogromny bagaż doświadczeń, które na pewno wpłyną na poprawę naszego żeglowania i lepsze przygotowanie jachtu na sezon 2015.

Należy dodać że drugi „ Saturn 24 ” także skutecznie rywalizował cyklu 6- ciu regat „ Puchar Soliny” rozgrywanym na Jeziorze Solińskim, zajmując punktowane miejsca.

Sternik Wilk Jan od dziesięciu lat startuje na |”Saturnach” . Jest to już czwarty jego” Saturn”

i jak dotychczas nie zamierza zmieniać go na inne modele.

Czy Saturn 24 ma szanse zasilić klase T3 do której został zaprojektowany.?

– Takie było moje założenie, ponieważ obserwuję, że co roku w tej klasie startuje coraz mniej jachtów. Obawiam się, że może powtórzyć się sytuacja , gdzie z braku chętnych ( a może jachtów ) prawie znikła klasa T-R. Jak dotychczas to pozostała jedynie na Jeziorze Solińskim .

Wszystko zależy jednak od żeglarzy jakie jachty wybiorą . Ostatnio więcej „Saturnów” wyjeżdża do klientów za granicę, od kiedy okazało się że nie dają szans w regatach innym jachtom. Jak wyliczyłem przez ostatnie dziesięć lat , Saturny zaliczyły najwięcej zwycięstw w regatach jachtów turystycznych.

Koniec części dziewiątej

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin