Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Rozpoczynamy sezon motorowodny – szkolenia

Rozpoczynamy sezon motorowodny – szkolenia

9 Kwi, 2014

Wiosna w tym roku zawitała do nas wcześnie – duży plus, nowe rozporządzenie ministerialne dotyczące patentów motorowodnych i żeglarskich obowiązuje od kwietnia 2013r. – duży plus. Łącząc te dwa elementy ze sobą, możemy swobodnie już teraz rozpocząć nasza przygodę z motorowodniactwem w nowym sezonie.

W tym artykule opiszemy stopnie motorowodne i zastanowimy się, czy warto skorzystać z usług szkół motorowodnych czy uczyć się samemu.

Według rozporządzenia z 2013r., aby uzyskać uprawnienia motorowodne, należy zdać egzamin na odpowiedni patent. Uprawnienia podzielono na trzy stopnie: sternik motorowodny, morski sternik motorowodny i kapitan motorowodny. Znaczne rozszerzenie uprawnień podstawowego stopnia – sternika motorowodnego, daje w tej chwili możliwość pływania na jachtach motorowych, skuterach wodnych bez ograniczeń mocy silnika. Chętni do korzystania z łodzi motorowych czy skuterów wodnych na śródlądziu, nie muszą już zdobywać dogłębnej wiedzy z nawigacji morskiej, analizując mapy Morza Północnego z trójkątami nawigacyjnymi, przenośnikiem, almanachem i namiernikiem pod ręką. Morskie aspekty szkoleń z obliczaniem pływów, prądów i złożonych zadań nawigacyjnych na mapie, zostały zarezerwowane dla motorowodnych sterników morskich.

Ważną informacją jest możliwość wymiany dotychczasowych patentów na nowe. Zasada jest następująca: każdy „stary” patent daje nam takie uprawnienia, jakie obowiązywały w czasie jego wydania. Obecnie można wymienić stary patent na nowy, uzyskując tym samym nowe uprawnienia, bez konieczności zdawania egzaminu. I tak np. „stare” patenty sternika motorowodnego można wymienić na nowe patenty sternika motorowodnego, a patenty starszego sternika motorowodnego można wymienić na nowe patenty morskiego sternika motorowodnego

Jakie możliwości dają nam nowe uprawnienia?

Sternik motorowodny – uprawnia do prowadzenia łodzi motorowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń, po wodach morskich natomiast na łodziach do 12m długości w porze dziennej (po wodach morskich wewnętrznych bez ograniczeń odległości, natomiast na pozostałych akwenach morskich do 2 Mm od brzegu). Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą realizować swoje uprawnienia do 60 kW mocy silnika. Aby uzyskać patent, należy mieć ukończony 14 rok życia i zdać egzamin.

Morski sternik motorowodny – uprawnia do prowadzenia łodzi motorowych po śródlądziu bez ograniczeń, a także po wodach morskich na łodziach do 18 m długości. Aby uzyskać patent morskiego sternika motorowodnego, należy mieć ukończone 18 lat, odbyć co najmniej dwa rejsy morskie o łącznym czasie 200 godzin żeglugi, oraz zdać egzamin.

Kapitan motorowodny – uprawnia do prowadzenia łodzi motorowych po morzu i śródlądziu bez ograniczeń. Aby uzyskać ten stopień, należy posiadać patent morskiego sternika motorowodnego oraz wykazać się stażem morskim w co najmniej 6 rejsach o łącznym czasie co najmniej 1200 godzin, z czego 400 godzin żeglugi to rejsy morskie prowadzone samodzielnie na jachtach powyżej 7,5 m, 100h żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do dwóch portów pływowych, oraz 100 h żeglugi na jachtach o długości kadłuba większej niż 20m.

Warto pamiętać także o dwóch licencjach – na holowanie obiektów pływających (narty, wakeboard, koło,banan) oraz na holowanie statków powietrznych. Do egzaminów na licencje można przystąpić, posiadając minimum patent sternika motorowodnego.

Czy warto się szkolić?

Oczywiście! Zawsze warto pogłębiać swoją wiedzę w dziedzinie żeglarstwa, zwłaszcza kiedy pływamy sezonowo, i po okresie zimowym potrzebne jest nam odświeżenie informacji. Można rozpocząć naukę we własnym zakresie. Na rynku mamy dostępnych wiele podręczników.

Można także uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez szkoły motorowodne. Plusem uczestnictwa w kursach jest przede wszystkim doświadczona kadra, która w wielu przypadkach przedstawi sytuacje z życia wzięte, zinterpretuje niejasności, odpowie na nurtujące kursantów pytania. A co z praktyką? Najważniejszy atut: uczymy się na sprzęcie szkoleniowym (sprzęt oraz kursanci podlegają ubezpieczeniu, a organizatorzy biorą poprawkę na różne zdarzenia np. przypadkową kolizję z keją, zgubiony źle zawiązany odbijacz). Manewry portowe, dojście i odejście od nabrzeża na szpringu dziobowym i rufowym, bezpieczne cumowanie w widełkach. Po kursie już nie trzeba będzie wskakiwać do wody, albo łamać kolejnego bosaka, próbując zacumować : ) . Doświadczeni instruktorzy znają wiele przydatnych „chwytów”, które ułatwią w późniejszym czasie kursantowi samodzielne przyjemne i bezpieczne pływanie.

Podczas kursów na licencje, można w teorii i praktyce dowiedzieć się, jak bezpiecznie wystartować z osobą holowaną na nartach wodnych, kole lub bananie, jak się z nią porozumiewać na wodzie, i wreszcie, jak prowadzić łódź podczas tych manewrów.

Nawet jeżeli posiadacie już uprawnienia, a czujecie się niepewnie lub chcecie odświeżyć najważniejszą wiedzę praktyczną i teoretyczną, niezbędną do bezpiecznego poruszania się po wodzie, warto skorzystać z opcji „doszkoleń”, które organizują niektóre szkoły motorowodne. Dlaczego warto? Ponieważ mimo bezspornej przyjemności, jaką daje pływanie na sprzęcie motorowodnym, poprzez z pozoru błahe błędy możemy doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. A przecież ma to być przyjemne spędzanie czasu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin