Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

RATOWNICTWO – WODOWANIE TRATWY RATUNKOWEJ

RATOWNICTWO – WODOWANIE TRATWY RATUNKOWEJ

30 Mar, 2014

Ratownictwo to najważniejszy dział wiedzy żeglarskiej, który poznać powinien każdy skipper prowadzący samodzielnie rejsy morskie. Warto zwrócić uwagę na problem samego wodowania tratwy – operacji niezwykle trudnej w warunkach sztormowych.

W sytuacji zagrożenia jachtu tratwa ratunkowa musi być przygotowana do wodowania. W zależności od miejsca mocowania tratwy może być konieczne zwolnienie zaczepów i przeniesienie tratwy do miejsca wodowania. Powoli odchodzi się od mocowania tratw na pokładach dziobowych, które jako najwyższe części jachtu nie zapewniają warunków do bezpiecznej ewakuacji. Najlepszym miejscem do wodowania jest niska burta na śródokręciu po stronie zawietrznej lub rufa z platformą kąpielową, jeśli stan morza na to pozwala.

Wodowanie to moment w którym najłatwiej stracić tratwę porwaną przez sztormowy wiatr, dlatego tez nie wolno odwiązywać linki operacyjnej od jachtu. Linka operacyjna czyli tzw. faleń powinna być przywiązana do stałego elementu jachtu np. kosza rufowego. Linka operacyjna posiada tzw. słabe ogniwo, które pozwala uwolnić tratwę gdyby tonący wrak wciągał ja pod wodę. Pompowanie tratwy ratunkowej uruchamia się poprzez wybieranie linki operacyjnej, która wychodzi z otworu w zasobniku tratwy. Tratwy nie wolno pompować na pokładzie z uwagi na silny odrzut przy uruchamianiu oraz możliwość zakleszczenia materiału w okuciach jachtu.

Zwalniak hydrostatyczny to urządzenie, którego zadaniem jest samoczynne uwolnienie tratwy z okucia, w sytuacji błyskawicznego zatonięcia jachtu. Składa się ono z haka odrzutnego oraz puszki aparatu z linką mocującą hak. Po zatonięciu na skutek ciśnienia panującego pod wodą aparat odcina linkę i uwalnia hak. Po wypłynięciu na powierzchnię pompowanie tratwy uruchamiane jest przez linkę operacyjną. Operacja wodowania tratwy może odbywać się na rufie lub jeśli tratwa wodowana jest z pokładu po burcie zawietrznej. Wodowanie to moment w którym najłatwiej stracić tratwę porwaną przez sztormowy wiatr, dlatego tez nie wolno odwiązywać linki operacyjnej od jachtu. Jeśli tratwę uda się przyciągnąć do burty należy rozpocząć ewakuację.

Niestety wiadomości z zakresu ratownictwa przyswojone “na sucho” to często za mało, by w sytuacji zagrożenia działać w sposób opanowany i skuteczny. Akademia Jachtingu zaprasza na warsztaty z zakresu jachtowych technik ratunkowych. Program szkolenia dopasowany jest do realiów żeglugi jachtowej i obejmuje takie problemy ratownictwa morskiego jak wzywanie pomocy, współpraca ze służbami SAR, opuszczanie jachtu i korzystanie z tratwy ratunkowej.

W ramach szkolenia ćwiczenia praktyczne na wodach Zatoki Gdańskiej obejmujące postępowania z tratwą ratunkową w wodzie: m.in wodowanie tratwy, opuszczanie jachtu, wchodzenie rozbitków do tratwy, postępowanie po ewakuacji, stawianie przewróconej tratwy, pływanie w pasach i kombinezonach ratunkowych. Ponadto w planie warsztaty z ratownikiem SAR, warsztaty ze środków wzywania pomocy w tym szkolenie pirotechniczne: odpalanie rakiet spadochronowych i pławki dymnej. Dla chętnych możliwość wydania po szkoleniu certyfikatu ISSA Sea Survival. Najbliższe szkolenie odbędzie się 22 czerwca w porcie w Jastarni. Zainteresowanych zapraszamy na stronę www.akademia-jachtingu.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin