Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Jachty „Saturn 10 lat na rynku cz.III

Jachty „Saturn 10 lat na rynku cz.III

30 Mar, 2014

Saturn 25 – inne założenia konstrukcyjne niż w Saturnie 720.

 

Co zadecydowało że podjęto decyzję o jego produkcji ?

 

– Decyzja zapadła na wiosnę 2006r a zdecydowała o tym sytuacja na rynku. Część klientów zainteresowanych Saturnem 720 chciała żeglować turystycznie z bogatszym wyposażeniem wnętrza a w szczególności z kabiną WC. Można było ją „upchnąć ” ale wysokość w kabinie była zbyt mała żeby była funkcjonalna .Również firmy czarterowe były zainteresowane takim wyposażeniem.

 

Dokumentacja techniczna Saturna 25 była gotowa w jesieni 2006r ?

– Jacht został tak skonstruowany żeby spełniał oczekiwanie jak największej grupy potencjalnych klientów. Długość całkowita nie przekraczała 7,5 m żeby można było żeglować bez uprawnień .Szerokość jachtu i wysokość w kabinie spełniała warunki montażu bogatego wyposażenia .Zachowane zostały pewne cechy poprzednika jak duży kokpit, oraz to że zgodnie z założeniem miał być od niego jeszcze szybszy. Prace modelarskie i wykonanie form trwały do kwietnia 2007 roku a na początku mają pierwszy egzemplarz laminatów został przekazany załodze z Iławy gdzie został zmontowany i wyposażony.

Powtórzyła się sytuacja jak z Saturnem 720 bo nie było już czasu żeby go opływać .Pojechał do Włocławka na Długodystansowe Mistrzostwa Polski w czerwcu w 2007r, gdzie zajął I – sze miejsce .

W następnych regatach było podobnie.

 

Jednak nie tylko regaty miały być jego zadaniem ?

– Saturn 25 to jednostka która okazała się udanym kompromisem pomiędzy komfortem a szybkością żeglowania. Dowodem tego są do dziś liczne zwycięstwa w regatach krajowych i zagranicznych gdzie również jachty z wyposażeniem typowo turystycznym ( miecz uchylny, mniejsze żagle, większa waga ) zajmują czołowe miejsca . Na podstawowym ożaglowaniu regatowym jacht może osiągnąć prędkość powyżej 8- miu węzłów . W kabinie znajduje się 6 miejsc do spania , kambuz z kuchenką ,lodówką i zlewem oraz osobną kabina WC. Kokpit ma duże rozmiary, posiada szeroką otwartą rufę z dwiema bakistami i achterpikiem w podłodze.

 

Na co najbardziej zwracają uwagę klienci ?

 

– Przede wszystkim na jakość wykonania laminatów. Klienci są bardzo wymagający czego dowodem jest to że jachty „ Saturn 25” pływają również na morzu. Konieczne było wykonanie wielu prac przystosowujących jacht do żeglugi morskiej.( Jacht Market nr 04/2013 „ Saturnem na Chorwację „)

Są to nowe wyzwania, ale jeśli chodzi o stronę wytrzymałości laminatów , to najlepszym „ poligonem doświadczalnym” są regaty. Jachty żeglują w najbardziej ekstremalnych warunkach i jak każda nowa konstrukcja może mieć tzw „ choroby wieku dziecięcego”. Dlatego każda zauważona usterka lub uwagi klientów są traktowane bardzo poważnie z podjęciem kroków, które muszą wyeliminować ją w następnych jachtach. W 2012 roku pięcioletni Saturn 25 został sprzedany z firmy czarterowej do Rosji gdzie nadal żegluje bez żadnych napraw. Wśród klientów nie słabnie zainteresowanie nowymi Saturnami 25. Niestety rzadko zdarzają się do sprzedaży Saturny używane .

 

Kolejnym produktem był Saturn 21 ?

 

– Tak spora grupa klientów była zainteresowana jachtem znacznie mniejszym, wizualnie podobnym do Saturna 25 dlatego zdecydowałem o budowie nowego typowo rodzinnego jachtu.

Jak się później okazało ma on również pewne cechy które z sukcesem pozwalają startować w regatach.

Dane techniczne Saturn 25

SATURN 25

Cruiser

Cruiser Racer

Długość

7,49m

7,49m

Szerokość

2,76m

2,76m

Długość KLW

7,12m

7,12m

Szerokość KLW

2,11m

2,11m

Zanurzenie kadłuba

0,32m / 1,42m

0,32m / 1,57m

Masa jachtu

1800kg

1700kg

Wysokość masztu

10,0m

10m

Wysokość w kabinie

1,72m

1,72m

Ilość koji

5 – 6

4 – 6

Balast

400kg

200kg

Miecz obrotowy

85kg

—-

Miecz szybrowy

—–

270kg

Grot / Fok

18,50m2 /12,50m2

20,70m2/13,30m2

Spinaker

—-

45m2

Zalecany silnik pomocniczy

4 – 8KM

4 – 5KM

Kategoria projektowa

C – 6os

C – 6os.

Projektant

Wojciech Spisak

Wojciech Spisak

O „Saturnie 21” opowiemy w następnym odcinku.

Koniec części trzeciej

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin