Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Żeglowanie na katamaranie

Żeglowanie na katamaranie

14 Lut, 2014

Przez ostatnie kilku lat katamarany turystyczne, stają się coraz bardziej popularne i rośnie ich liczba w ofertach firm czarterowych na całym świecie. Z czego wynika popularność tych konstrukcji?

Wiele lat temu w gazecie żeglarskiej spotkał się z artykułem zatytułowanym „Jacht dla teściowej?”. Artykuł opisywał jednostkę która się nie przechylała, przychylał się za to jej maszt i żagle, a sama łódka płynęła cały czas w poziomie. Do tej pory nie wiem czy był to fotomontaż, czy prima aprilisowy żart, ale wiem na pewno że problem przechyłów rozwiązały właśnie katamarany turystyczne. Często pływając na katamaranach zdarza się że ktoś z załogi zostawi na stole szklankę, lub pozmywa naczynia i nie schowa ich od razu do szafek tylko leżą na suszarce. W warunkach spokojnej żeglugi na przykład na Adriatyku, takie zachowania, które na jednokadłubowym klasycznym jachcie doprowadziły by do stłuczenia całej zastawy, na katamaranie przeważnie nie kończą się tak dramatycznie. Katamarany są to bardzo stabilne konstrukcje i oczywiście na dużej fali również się bujają, ale przy spokojnej żegludze nie odczuwamy przechyłów, dzięki temu bezpieczeństwo poruszania się po pokładzie i wykonywania prac pod pokładem jest zdecydowanie większe niż na mocno przechylonym jachcie jednokadłubowym. Nie spotkałem katamaranu który miał by zainstalowaną kuchenkę powieszoną na kardanie (dostosowującą się do kąta przechyłu), jednak tu warto nie tracić czujności. Nawet w bezwietrznej pogodzie, gdy na kuchence będziemy mieli postawiony garnek pełen wrzącej wody, a przepłynie obok nas motorówka a jej fala…

Współczesne katamarany turystyczne składają się z trzech głównych elementów, dwóch pływaków i łącznika na którym zbudowana jest kabina. Najczęstszym rozwiązaniem zabudowy katamaranów turystycznych jest podział pływaków na kabiny dla załogi, najczęściej po 2 dwu osobowe kabiny w jednym pływaku, przy mniejszych jednostkach znajdziemy jedną łazienkę na pływak, przy większych każda kabina ma swoją niezależną. Elementem łączący oba pływaki jest kabina w której znajdziemy stół, kambuz, oraz stanowisko nawigacyjne, czyli wszystko co znamy z mesy jachtu jednokadłubowego. Ale to nie jedyna przestrzeń gdzie zmieści się cała załoga. Na zewnątrz kabiny konstruktorzy oferują załodze duży kokpit w którym przy stole zmieści się duża załoga, tam też usytuowano stanowisko sternika.

Na katamaranach może spotkać się z dwoma rodzajami układów sterowania. Mniejsze jednostki wyposażono w jedno koło sterowe instalowane na podwyższeniu w przedniej części kokpitu, dzięki temu mamy dobrą widoczność, z widokiem ponad kabinę jednostki. Tam też sprowadzono wszystkie liny potrzebne do obsługi żagli. Standardem staje się wyposażenie stanowiska sternika w kabestan elektryczny, który zdecydowanie ułatwia postawienie i regulację żagli, nawet przez jedną osobę. Większe jednostki, których szerokość dochodzi do 9-10 metrów, możemy spotkać dwa koła sterowe, po jednym na rufie każdego z kadłubów. Przy tym rozwiązaniu mamy trochę gorszą widoczność do przodu, ale doskonale widzimy burty jednostki co ułatwia manewry portowe.

Manewrowanie katamaranem na silniku przypomina obsługę pojazdu gąsienicowego. Mamy do dyspozycji dwa silniki i dwie niezależne manetki do ich obsługi. Uruchamiając jeden silnik do przodu a drugi na biegu wstecznym, nawet bardzo dużą jednostką możemy obracać praktycznie w miejscu. Manewrowanie jachtem pod żaglami nie zawsze już jest tak proste jak na silniku, ze względu na dużą szerokość tych jednostek. Zdarza się, szczególnie przy bardzo słabym wietrze lub dużej fali, że trudno wykonać nam zwrot przez sztag. Jednak pracując odpowiednio żaglami nie jest to niewykonalne, trzeba się jedynie liczyć z tym że potrzebować będziemy więcej miejsca na taki manewr. Jeżeli chodzi o prędkości jakie rozwija katamaran, tu warto zauważyć że pomimo dużej masy tych jednostek, dysponujemy dużą powierzchnią ożaglowania, dzięki temu i niewielkiemu zanurzeniu, w kursach z wiatrem katamarany dają dużo satysfakcji z pływania. W kursach pod wiatr nie popłyniemy, szczególnie przy dużym zafalowaniu, tak ostro do wiatru jak podobnej wielkości jednokadłubowiec, ale na prędkość nie będziemy narzekać. Gdy wiatr przybierze na sile, a żagle trzeba będzie zmniejszyć, nie znam innych konstrukcji na których było by łatwiejsze. Nie dosyć że wszystkie liny obsługujące refowanie sprowadzono do stanowiska sternika, to w każdej instrukcji obsługi jachtu znajdziemy tabelkę opisującą jak duże żagle powinniśmy nosić w zależności od siły wiatru. Współcześnie każda jednostka czarterowa wyposażona jest w wiatromierz, więc określenie z jaką siłą wieje wiatr nie stanowi problemu. Warto zwrócić uwagę że katamarany ze względu na swoją budowę nie są wyposażone w achtersztagi, dlatego w Kursa pełnych nie możemy nosić za dużo żagla przy silnym wietrz, wyżej przywołana tabelka ma zapobiec niepotrzebnym przeciążeniom takielunku.

Katamarany turystyczne zapewniają nam komfort nie tylko podczas żeglugi czy postoju w porcie. Bardzo dobrze sprawdzają się również na kotwicy. Gdy stoimy w miejscu nie do końca osłoniętym, gdzie pojawia się niewielka fala, życie na zakotwiczonym jachcie jednokadłubowym do łatwych nie należy. Jachtem potrafi bujać w każdym kierunku i normalne czynności jak gotowanie czy poruszanie się po pokładzie bywają uciążliwe tak jak podczas żeglugi na dużej fali. Katamaran, znów dzięki swojej szerokości, dużo łagodniej pracuje na fali gdy jest zakotwiczony. Popularność katamaranów jest bardzo duża, szczególnie na akwenach gdzie jest bardzo mało marin i w większości stoimy na bojce lub kotwicy. Przykładem takiego miejsca są Wyspy Karaibskie, gdzie podczas 2 tygodniowego rejsu staniemy w porcie jedynie 2-3 razy a pozostałą część czasu spędzimy na kotwicy. W takich sytuacjach gdy mamy do dyspozycji duży kambuz, 4 łazienki, 2 lodówki i bardzo dużo przestrzeni, możemy skupić się na urokach odwiedzanych miejsc, nie martwiąc się o wygody jakie oferuje nam nasz jacht. Dodatkowo dzięki nie wielkiemu zanurzeniu, jesteśmy w stanie wybierać te najciekawsze miejsca postojowe, blisko przyjaznych piaszczystych brzegów, zacumowani rufą do palm.

To tylko kilka cech dzięki którym jachty wielokadłubowe zdobywają coraz większą popularność. Na przestrzeni kilku lat pracy na jachtach czarterowych jako kapitan, zauważyłem że gdy ktoś wybierze się z rodziną po raz pierwszy na katamaran, nie chce już pływać na jachcie jednokadłubowym. Przestrzeń, jaką dysponujemy na katamaranie, pozwala każdemu znaleźć miejsce dla siebie. Wśród dzieci numerem jeden jest siatka łącząca dzioby pływaków i chodź nie można po niej skakać, to właśnie tam najwięcej czasu spędzają nasi najmłodsi członkowie załogi.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin