Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Przyczepy podłodziowe – renowacja oraz bieżące utrzymanie

Przyczepy podłodziowe – renowacja oraz bieżące utrzymanie

16 Sty, 2014

Wśród wielu spraw związanych z użytkowaniem jachtów i ich utrzymaniem w nienagannej kondycji, bardzo często można zapomnieć o przyczepach podłodziowych. Tak samo jak inne środki transportu wymagają one uwagi, by mogły długo i bezproblemowo pełnić swoją funkcję.

Materiały do produkcji przyczep

Zasadniczo przyczepy podłodziowe wykonywane są z dwóch rodzajów materiałów: stali ocynkowanej lub aluminium. Przyjrzyjmy się zatem każdemu z tych materiałów wraz z jego słabymi stronami.

Stal ocynkowana jest niewątpliwie najpowszechniejszym materiałem z którego wykonywane są przyczepy. Za wyborem tego materiału najczęściej przemawia cena, która w wielu przypadkach jest dzisiaj najważniejszym argumentem. Profile najczęściej łączone są poprzez spawanie jeszcze nieocynkowanej stali, by finalną konstrukcję poddać cynkowaniu. Należy jednak pamiętać, że już samo spawanie naraża metale na nagrzewanie do wysokich temperatur oraz mimo wszystko zmienia ich strukturę, sprawiając, że stają się one bardziej podatne na korozję. W celu zabezpieczenia, tego typu konstrukcję poddaje się cynkowaniu czy to elektrolitycznemu czy też ogniowemu. O ile elektrolityczna metoda cynkowania pozwala dokładnie zabezpieczyć stal nawet w przypadku rur o różnych przekrojach, o tyle powłoka uzyskiwana w tym procesie jest dosyć cienka i łatwo ulega pękaniu. Ogniowa metoda cynkowania pozwala na uzyskanie nawet dziesięciokrotnie grubszej powłoki, jednak zabezpieczanie tym sposobem rur jest bardzo utrudnione i nie każda firma decyduje się na ten sposób.

Aluminium jest materiałem mniej powszechnym, jednak dużo trwalszym i bardziej odpornym na niekorzystne warunki. Nie można jednak powiedzieć, że materiał ten nie koroduje, jednak w odróżnieniu od tzw. stali czarnej aluminium pokrywa się tlenkiem glinu, który wręcz staje się dodatkową ochroną dla aluminium. Jednak nigdy nie jest tak, że cała przyczepa jest wykonana z aluminium. W miejscach łączenia stali czarnej z aluminium zachodzić może zjawisko ciągłej korozji, ponieważ wskutek styku dwóch materiałów, szlachetnego i nieszlachetnego, ten pierwszy może zostać poddany cięższym warunkom czego skutkiem może być powstawanie wżerów.

 

Warunki jakim poddawane są przyczepy

Oprócz zwykłych warunków drogowych przyczepy podłodziowe poddawane są dodatkowo bardzo wysokiej wilgotności w momentach wodowania oraz wyciągania z wody jachtów. Tego typu warunki nie tylko niekorzystnie działają na stal ale także na wiązki elektryczne czy elementy ruchome takie jak linki, rolki itp.

Samo zabezpieczenie stali w postaci ocynku niewiele daje, ponieważ wraz z upływającym czasem oraz narażeniem na niekorzystne warunki powłoka ulega zanikowi odsłaniając niezabezpieczoną stal. Co więcej jeżeli nastąpiło uszkodzenie powłoki cynkowej w miejscach tych dużo szybciej następuje rozwój korozji, ponieważ działanie niekorzystnych warunków następuje bezpośrednio na niczym niezabezpieczoną stal. Wbrew pozorom wcale nie jest trudno uszkodzić powierzchnię ocynkowaną np. podczas załadunku czy też rozładunku łodzi, a nawet poprzez delikatne uderzenie. Trzeba zdać sobie sprawę również z tego, że podczas jazdy z przyczepą podłodziową działają na nią także takie czynniki jak odbijające się od asfaltu drobne kamienie itp. Nawet mikropęknięcia w powłoce cynkowej mogą stać się powodem rozwoju korozji.

 

Jak zabezpieczać stal?

Stosowanie odpowiednich powłok chemicznych może dodatkowo zabezpieczyć stal przed działaniem czynników niekorzystnych. Jak jednak zabezpieczyć stal gdy jest ona ocynkowana? Niestety nie każda farba może być nanoszona na elementy ocynkowane, a jeśli nawet może być nanoszona nie zawsze wytrzymuje ona oddziaływanie takich warunków jak woda (tym bardziej morska), otarcia czy też działanie warunków drogowych.

Firma Owatrol opracowała na tego typu potrzeby farbę Owatrol Alu, łączącą właściwości antykorozyjne aluminium z odpornością chemiczną i wysoką elastycznością powłoki. Produkt ten szeroko stosowany jest do zabezpieczania każdej stali (czy to ocynkowanej czy surowej, a nawet aluminium). Dodaktowo powłoka tej farby całkowicie odporna jest na działanie słonej wody morskiej, dzięki czemu łatwo można uniknąć niebezpieczeństwa rozwoju rdzy oraz wnikania wilgoci podczas wodowania czy wyciągania jachtów z wody.

Zabezpieczanie elementów ruchomych oraz elektrycznych przed wilgocią

Zupełnie inaczej wygląda zabezpieczanie tego typu elementów przed wpływem wilgoci. Do elementów ruchomych stosuje się przede wszystkim oleje oraz smary, które zabezpieczą je zarówno przed wilgocią jak i zacieraniem przełożeń w przypadku elementów ruchomych, a w przypadku elementów elektrycznych przed przepięciami.

Także w tym przypadku jest rozwiazanie – LanoProtect Marine – ekologiczny olej oraz smar wodoodporny na bazie lanoliny zabezpiecza skutecznie wiazki elektryczne przed przepięciami nawet do 70.000V pozostawiając film olejowy, który zapobiegnie także śniedzi na końcówkach przewodów. LanoProtect Marine w smarze doskonale zabezpieczy także elementy ruchome zapewniając doskonałe smarowanie, a jednocześnie nie ulegnie wypłukiwaniu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin