Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Saturnem na Chorwację

Saturnem na Chorwację

27 Kwi, 2013

Jestem Słowakiem i od młodych lat interesuję się żeglarstwem. Mieszkam niedaleko jeziora Sirava w południowo – wschodniej części Słowacji, 5 km od miasta Michalowce. Moja rodzina – żona, troje dzieci w wieku 15,12 i 9 lat oraz teść czynnie uprawiają żeglarstwo . Do niedawna byłem właścicielem starego kilowego jachtu, który służył nam wiernie, lecz czasy się zmieniają, zasobność naszego portfela również. Dlatego w 2009 roku podjęliśmy decyzję o zakupie nowego jachtu turystycznego, na którym moglibyśmy realizować nasze pasje, trochę poregatować, ale również pojeździć z jachtem po innych akwenach w kraju i za granicą.

Jacht powinien być w pełni turystyczny, ale niezbyt ciężki z możliwością transportu za samochodem terenowym (mam Nissana Pathfindera), w miarę szybki aby mógł brać udział w regatach. Tutaj muszę wspomnieć ze moje dzieci przygodę z żeglarstwem zaczynały od „ Optimistów” więc żyłka do wyścigów pozostała.

Od dawna wiedzieliśmy,że Polska jest liczącym się producentem niedużych jachtów, więc cały 2009 rok poświęciliśmy na poznanie większości interesujących nas typów jachtów oraz stoczni, które je produkują. Niestety, jeśli już coś mieliśmy na oku to okazywało się że nie wszystkie nasze potrzeby zawarte są w tym jachcie .

Dopiero we wrześniu 2010 roku trafiliśmy na jacht, który mógł spełnić nasze warunki, trochę przez przypadek, ponieważ moi koledzy klubowi zakupili jacht „Saturn 25”, który wygrał cykl regat w klasie turystycznej, a jego wyposażenie było wystarczające do naszych wymagań. Bardzo ważnym ale nie decydującym czynnikiem była również lokalizacja stoczni, w Krośnie na Podkarpaciu, tylko 150 km od naszego domu.

Jak przyjechaliśmy zamówić jacht nasz apetyt na żeglarstwo trochę się powiększył, bo wymyśliliśmy, że po co czarterować jacht w Chorwacji jak możemy pływać swoim.

Warunki drogowe do Chorwacji są bardzo dobre. Do granicy z Węgrami mamy ok.50 km ( przejście za Kosicami lub Slovenske Nove Mesto). Stamtąd 60km do Miskolca, a tam już autostradą do samego Splitu.

Producent jachtu uwzględnił wszystkie nasze wymagania, chociaż dużo było takich, które trzeba było wykonać niestandardowo, po raz pierwszy. Chodziło głównie o elektrykę, dodatkowe oświetlenia , podwyższony pobór prądu, gdyż wzrosło znacznie zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dlatego jacht zaopatrzony został w baterie słoneczne, dodatkowe akumulatory pełne wyposażenie kuchni i toalety, dodatkowe składane koje , bimini, trap zejściowy, miękkie siedziska sternika i wiele innych mniej znaczących udogodnień. Mimo to jego waga nie przekroczyła 2000 kg.

Na jachcie mieliśmy mieszkać kilka tygodni, a w porównaniu z jachtami czarterowymi jest to jednak maleństwo . Nawet „ Bawaria 32” przy „ Saturnie 25” to już „ kolos”.

Nasz wybór okazał się trafny, również dlatego że po sezonie jacht jest przywożony do stoczni w Krośnie, gdzie jest konserwowany ,usuwane są drobne usterki eksploatacyjne, a także dorabiane pewne udogodnienia, które nasuwają się nam w trakcie pływania na Adriatyku.

W następnym numerze chciałbym opisać nasze przygody związane z podróżą do Chorwacji w 2011, 2012 roku, żeglowanie po morzu, a także koszty związane z transportem, wodowaniem, opłatami za mariny, oraz wiele innych informacji, które mogą się przydać chętnym do żeglugi swoim jachtem po Adriatyku.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin