Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Holowanie przyczepy a prawo

Holowanie przyczepy a prawo

27 Kwi, 2013

Rozpoczyna się sezon, za oknem piękna pogoda, sprzęt do sezonu przygotowany. Żeby nie stracić optymistycznego nastawienia już na samym początku, przy najbliższej kontroli na trasie przejazdu, warto zapoznać się z aktualnymi przepisami dotyczącymi holowania przyczep z naszymi łodziami i skuterami wodnymi.

Aktualne przepisy opierają się na Rozporządzeniu Ministra Transportu, w Ustawie o kierujących pojazdami z dn. 5.01.2011r.

Aby dobrze je zrozumieć, na początku wyjaśnijmy najbardziej interesujące skróty, zawarte w dowodach rejestracyjnych pojazdu i przyczep, czyli: DMC – masa całkowita pojazdu (maksymalna masa pojazdu z pasażerami i ładunkiem), oraz MW – masa własna pojazdu (czyli bez pasażerów i ładunku).

Kierowcy posiadający uprawnienia do prowadzenia pojazdów kategorii B, mogą poruszać się zestawem auto+przyczepa, których DMC nie przekracza 3,5 t. W większości przypadków, skutery wodne oraz motorówki do 5m mieszczą się w tych ramach. Warunkiem do prowadzeniu takiego zestawu jest DMC przyczepy, której waga nie może przekroczyć DMC auta (przykład 1. DMC auta 2300kg+DMC przyczepy 1000kg=3.300kg, z czego DMC przeczepy jest mniejsze od DMC samochodu i nie przekracza 3.5t – śmiało możemy jechać takim zestawem z prawem jazdy kategorii B. Przykład 2. DMC auta wynosi 2200kg+DMC przyczepy 1400=3.600kg – nie możemy prowadzić auta, posiadając tylko prawo jazdy kategorii B, ponieważ DMC całkowita wynosi powyżej 3,5t oraz DMC przyczepy jest większa od DMC samochodu).

Nie ma podziału na przyczepy jedno i dwuosiowe. Jeżeli uwzględnimy w/w wytyczne, posiadając prawo jazdy kategorii B, możemy z powodzeniem ciągnąc zarówno przyczepę jedno jak i dwuosiową.

Aby prowadzić cięższy zestaw: pojazd+przyczepa o DMC powyżej 3,5t., możemy skorzystać z dwóch możliwości. Pierwsza: Dzięki wprowadzeniu ustaleń Konwencji Wiedeńskiej, po zdaniu egzaminu praktycznego i wprowadzeniu do naszego prawa jazdy odpowiedniego zapisu, jesteśmy uprawnieni do prowadzenia zestawu do 4,25t. Druga możliwość: kurs praktyczny w Ośrodku Szkolenia Kierowców (15 godzin) i zdanie egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B+E (koszt egzaminu 170 zł) – uprawnia nas do prowadzenia zestawu nawet do 7t.!, przy czym DMC przyczepy nie może przekraczać 3,5t.

Warto zwrócić uwagę także na opłaty „emyto” na niektórych naszych drogach. Obowiązują one samochody, których łączna waga DMC wynosi > 3,5tony. Z doświadczenia wiadomo, że nie zawsze drogi te są wyraźnie oznaczone. Czasami dowiadujemy się o tym za późno, a kary są wysokie, więc nie warto ryzykować, lepiej wcześniej sprawdzić wykaz dróg płatnych, chociażby w Internecie.

Przechodząc do praktycznych zagadnień, warto pamiętać o ograniczeniach prędkości, jakie nas obowiązują z przyczepą na haku: w terenie zabudowanym 50km/h w godz. 6.00-22.00, 60 km/h w godz. 22.00-6.00, w terenie niezabudowanym 70 km/h, a na drogach szybkiego ruchu, ekspresowych i autostradach 80km/h.

Warto pamiętać także o dłużycach, typu np. maszt jachtu żaglowego lub długi bosak:), które nie mogą wystawać więcej niż 2m od tylnej części obrysu zespołu pojazdów. Takie elementy powinny być oznaczone minimum czerwoną chorągiewką o wymiarach 50x50cm, a w okresie niedostatecznej widoczności czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym.

Przed wyjazdem, w przyczepie warto sprawdzić: stan i ciśnienie opon, łożyska(korozja), oświetlenie, prawidłowe zapięcie przyczepy na haku oraz solidne zabezpieczenie sprzętu na przyczepie pasami. Po wyjeździe na trasę, warto zatrzymać się po kilkusetmetrach i upewnić się, czy wszystko jest w porządku.

Podsumowując, sprawdźmy raz, a dobrze, jakie wymogi spełniają nasze zestawy do holowania i czy posiadamy na nie uprawnienia. A ponad wszystko, zachowajmy zdrowy rozsądek i spokój na drodze, ponieważ holowanie jachtów jest aż takim trudnym zadaniem, ale skutki nierozważnej i lekkomyślnej jazdy mogą być dotkliwe i bolesne przede wszystkim dla nas, a także dla naszego sprzętu. Tak więc do zobaczenia na slipie przy wodowaniu, a później wreszcie na wodzie!

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin