Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Smary i odrdzewiacze w technice jachtowej

Smary i odrdzewiacze w technice jachtowej

12 Cze, 2013

Mimo szeroko stosowanych elementów ze stali nierdzewnych (czy to kwasoodpornej czy też aluminium) zauważyć można częste zapiekanie się lub oksydację elementów ruchomych jak choćby w karabińczykach, szeklach, zawiasach, krętlikach, podnośnikach dennych, sworzniach, ściągaczach czy śrubach. Poprzez stosowanie elementów ze stali szlachetnych konieczne jest stosowanie lubrykantów i odrdzewiaczy o podwyższonych właściwościach penetracyjnych oraz smarujących. W wielu miejscach (szczególnie w przypadku starszych jednostek pływających) stosowano także elementy galwanizowane lub hartowane, które wraz z upływem czasu poddały się wpływowi wilgoci oraz niekorzystnych warunków atmosferycznych i dziś w tych miejscach powszechnie występuje rdza.

Stosowanie w tego typu miejscach odrdzewiaczy powszechnie dostępnych na rynku, które zawierają sodę, teflon lub silikon skutkować może po pierwsze brakiem efektywnego usunięcia problemu a po drugie odkładaniem się czy to silikonu czy też teflonu, które z biegiem czasu prowadzi do całkowitej wymiany wspomnianych elementów.

Bolączką szeroko rozumianych odrdzewiaczy jest przede wszystkim to, że ich producenci w składzie zawarli głównie substancje odpowiedzialne za wypłukiwanie rdzy, ale nie zastosowali żadnych substancji smarujących. Bardzo powszechnie w tego typu produktach występują teflon oraz silikon, które nie wpływają na lepszą pracę przełożeń, a nawet utrudniają ich pracę poprzez odkładanie warstw powodujących zacieranie się elementów. Efektem czego element co prawda w niektórych przypadkach zostanie odrdzewiony lub odblokowany, ale za to bardzo szybko ulegnie ponownemu zablokowaniu czy to przez ponowną korozję lub oksydację, czy to z drugiej strony przez utwardzenie teflonu lub silikonu.

Rozwiązaniem tego typu problemów pozostają odrdzewiacze, penetratory i smary oparte niemal wyłącznie na olejach. Tego typu produktem jest przede wszystkim Owatrol Transyl, dostępny na rynku europejskim od ponad 80 lat. Transyl oparty jest niemalże wyłącznie na olejach, które nie pozwalają na ponowne zapiekanie/rdzewienie odblokowanych elementów. Po zastosowaniu tego odrdzewiacza-smaru tworzy się unikalny film olejowy, który zapobiega ponownemu unieruchomieniu przełożeń czy też śrub. Film ten jednak nie jest oparty ani na teflonie ani na silikonie dlatego nie ma tutaj ryzyka zniszczenia elementów smarowanych przy pomocy Transyl’a. Powstała warstwa olejowa w znacznym stopniu pozostaje wodoodporna dzięki czemu raz zastosowany Transyl daje efekt przez długi czas.

Różnicę pomiędzy powszechnie stosowanymi odrdzewiaczami a Transylem zobaczyć można gołym okiem mieszając je z wodą. W przypadku większości odrdzewiaczy po zmieszaniu z wodą powstaje mleczna emulsja, zatem woda wcale nie jest wypierana a raczej jest wiązana ze smarem-odrdzewiaczem czego efektem może być dalsze powstawanie korozji. Owatrol Transyl zachowuje się zupełnie inaczej, po wymieszaniu z wodą pozostaje oddzielony dzięki czemu wypiera wilgoć z wszystkich powierzchni, na których został zastosowany, dzięki czemu nie ma ryzyka dalszego powstawania korozji.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin