Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Nowe uprawnienia motorowodne już obowiązują !

Nowe uprawnienia motorowodne już obowiązują !

12 Cze, 2013

Rozporządzenie o uprawianiu sportów wodnych, które ukazało się 16 kwietnia 2013 roku, mówi o nowych uprawnieniach żeglarskich i motorowodnych.

Liberalizacja przepisów doprowadziła do znaczącego rozszerzenia uprawnień względem uprzednio obowiązujących. Eliminuje to chociażby absurdalne wytyczne dla osób, które chciały pływać skuterami wodnymi po jeziorach, a musiały zdawać egzamin z nawigacji morskiej …

Od tego sezonu mamy 3 stopniowy system podstawowych patentów. Są to uprawnienia: sternik motorowodny, morski sternik motorowodny, kapitan motorowodny. Dodatkowo licencje zostają po staremu: licencja do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji i licencja na holowanie obiektów latających. Ostatnim zachowanym stopniem jest także patent mechanika motorowodnego.

Jakie są wymogi i do czego uprawniają nas nowe patenty?

Patent sternika motorowodnego może uzyskać osoba, która skończyła 14 lat. Osoba posiadająca patent sternika motorowodnego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych: po wodach śródlądowych, a także jachtów o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej. Mamy tutaj brak ograniczenia za względu na moc silnika. Osoby w wieku poniżej 16. roku życia mogą realizować swoje uprawnienia na jachtach motorowych o mocy silnika do 60 kW.

O patent motorowodnego sternika morskiego może ubiegać się osoba, która skończyła 18 lat i odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi. Osoba posiadająca patent motorowodnego sternika morskiego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych oraz o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich

Ostatni patent, czyli kapitana jachtowego można uzyskać spełniając następujące warunki: należy legitymować się patentem morskiego sternika motorowodnego oraz po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego odbyć co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyć co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.

Obydwie licencje : holowanie narciarza oraz holowanie statków powietrznych otrzymamy po zdaniu egzaminu, posiadając minimum patent sternika motorowodnego. Wiek: 18 lat.

Patent mechanika motorowodnego uzyskuje osoba, która posiada patent potwierdzający kwalifikacje do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych; oraz zaliczyła staż w wymiarze co najmniej 400 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 147,2 kW, w tym co najmniej 100 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy większej niż 441 kW. Osoba posiadająca patent mechanika motorowodnego jest uprawniona do pełnienia funkcji kierownika maszyn na jachtach motorowych.

Jak widać w opisanych wyżej ustaleniach, zdecydowanie rozszerzyły się uprawnienia na podstawowy stopień – sternika motorowodnego, co daje nam możliwość pływania na śródlądziu wszystkim jednostkami motorowymi w żegludze rekreacyjnej, skuterami wodnymi także. Pływanie po morzu wymaga większego doświadczenia, a w szczególności opanowania nawigacji w stopniu umożliwiającym praktyczne jej wykorzystanie, także na wodach pływowych i z uwzględnieniem prądów morskich – stąd weryfikacja egzaminacyjna będzie na zapewne wysokim poziomie. Trzeba dopowiedzieć dobrze na minimum 65 z 75 pytań!

Warto skorzystać z usług szkoleniowych doświadczonych firm, które w praktyczny sposób wytłumaczą przyszłym motorowodniakom najważniejsze zasady bezpiecznego pływania zarówno po śródlądziu jak i morzu – a także solidnie przygotują adeptów do egzaminu.

A co ze starymi uprawnieniami?

Otóż tutaj też dobra informacja! Aby rozszerzyć swoje uprawnienia, wystarczy wymienić stary patent na nowy. Sternika motorowodnego na ‘nowego’ sternika motorowodnego, a starszego sternika motorowodnego na motorowodnego sternika morskiego. Możecie to zrobić sami lub przy pomocy szkół motorowodnych (np. u nas – www.easyboat.pl), które chętnie pomogą Wam szybko i bez zagłębiania się w gąszcz biurokratycznych stopni zdobyć nowe patenty. Pamiętajcie, iż posiadając starsze dokumenty (wydane przed 2013r.) – uprawniają one Was do tego, co jest napisane na ich odwrocie. Dopiero po wymianę patentów na nowe druki, otrzymujecie większe uprawnienia. Czy warto? Myślę, że nie ma się nad czym zastanawiać…

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin