Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Leczenie osmozy

Leczenie osmozy

31 Sty, 2013

Co to jest osmoza?  Czy jacht musi być „suchy” przed przystąpieniem do malowania? Czy niezbędna jest specjalna farba antyosmozowa? Czy mogę zabezpieczyć nową jednostkę przed osmozą?

Osmoza to reakcje chemiczne zachodzące w LPS, których skutkiem jest pojawienie się na dotychczas gładkiej powierzchni LPS pęcherzyków i wybrzuszeń. Sam proces osmozy przebiega wolno, niszcząc stopniowo strukturę laminatu, osłabiając jego wytrzymałość. Osmoza powstaje na skutek przepuszczania wody przez LPS (stąd zawsze woda w zęzie), cześć jej jest zatrzymywana wewnątrz LPS, w efekcie końcowym rozsadzając go od środka. Kupując nowy jacht warto zastanowić się nad wcześniejszym zabezpieczeniem nowego laminatu systemem antyosmozowym.
Naprawa osmozą jest procesem długotrwałym i wymaga przede wszystkim prawidłowego osuszenia LPS.
Jednak naszym pierwszym zadaniem będzie usunięcie wszystkich starych warstw lakierów i farb, w tym przeciwporostowych. Farby przeciwporostowe są toksyczne, dlatego przy ich usuwaniu zwróćmy szczególną uwagę na środki ochrony osobistej. Do usunięcia posłużą nam specjalistyczne środki chemiczne lub całą powierzchnię szlifujemy na mokro.
Oczyszczona do czystego żelkotu powierzchnia, odsłoni wszystkie ogniska osmozy. Każde uszkodzenie znajdujące się na powierzchni rozwiercamy i szlifujemy wraz z powierzchnią żelkotu, redukując ją do ok. 2/3 grubości.
Całość, w tym zenzę i w miarę możliwości wewnętrzną stronę LPS, dokładnie i wielokrotnie myjemy za pomocą pary lub ciepłej wody. Mycie pomaga usunąć związki chemiczne, które w przeciwieństwie do wody nie odparowują.

PORADA Malowanie żelkotem / topkotem nie jest dobrym pomysłem z następujących powodów: – jego zastosowanie nie zapewni wyleczenia osmozy – jest na bazie poliestru i ma tendencje do „picia wody”. -żelkot jest trudny w aplikacji i obróbce. – nie jest to produkt przeznaczony do malowania a do form w których produkuje się łódki. -żelkot nie utwardza się do pyłosuchości. – trzeba mu odciąć dostęp powietrza lub zeszlifować całą powierzchnie po aplikacji. Można zastosować topkot (czyli żelkot z korektorem parafinowym), ale to preparat polecany do drobnych napraw, korekt i zaprawek, a nie naprawy osmozy.

Przed przystąpieniem do szpachlowania i malowania musimy bardzo dokładnie wysuszyć kadłub. Czas postoju łodzi zimującej w hangarze (dobrze ogrzewanym) możemy poświęcić na inne naprawy i remonty. W czasie zimowania, wskazane jest by kilkukrotnie powtórzyć mycie powierzchni ciepła wodą oraz dogrzewanie kadłuba od wewnątrz.
Prawidłowe osuszenie laminatu w okresie zimy jest niezbędne do przeprowadzenia kolejnych prac.
Kolejne kroki w walce z osmozą:
prawidłowo osuszony kadłub odtłuszczamy i myjemy za pomocą zmywacza Cleaner Sea-Line®
na powierzchnię nanosimy 1 do 2 warstw Podkładu Epoksydowego Lightprimer Sea-line®.
szpachlujemy rozwiercone otworki po pęcherzykach oraz inne ubytki laminatu szpachlą epoksydową – w zależności od wielkości ubytku należy dobierać odpowiedni jej rodzaj. Duże ubytki wypełniamy Szpachlą epoksydową z włóknem szklanym Sea-Line®, a pozostałe miejsca i duże powierzchnie Szpachlą epoksydową Lekką Sea-Line®
szlifujemy nadmiar szpachli, tak by powierzchnia była idealnie równa i gładka, gotowa do malowania.
na tak przygotowane dno nakładamy system antyosmozowy (na bazie farby barierowej) Podkład Epoksydowy antyosmozowy HS Sea-Line® (2-4 warstw) zawierający 100% epoksydu lub opcjonalnie minimum 4 warstwy (250 μm grubości na sucho) Podkładu Epoksydowego Lightprimer Sea-Line®
następnie nakładamy jeszcze jedną warstwę kontaktowego Podkładu Epoksydowego Lightprimer Sea-line®. Podkład ten jest łatwiejszy w obróbce podczas przygotowania idealnie równej powierzchni przed nałożeniem ostatecznej warstwy nawierzchniowej. W zależności od potrzeb nakładamy farbę poliuretanową lub przeciwporostową na cześć pod linią wody.

PORADA Większość nowych jachtów wykonywanych jest w technologii poliestrowej, a nowoczesne żelkoty i sposoby jego nakładania redukują całkowitą grubość nawet do 2 milimetrów. W przypadku powstania osmozy na takim podłożu, niezmiernie trudno jest przeprowadzić prawidłową naprawę, dlatego zaleca się aby na nowych jednostkach zastosować system antyosmozowy od pierwszych dni użytkowania.

Systemy antyosmozowe stosujemy poniżej linii wodnej, gdzie jednostka ma stały kontakt z wodą. Zabezpieczenie antyosmozowe aplikujemy jednak nawet 15-20 centymetrów ponad linią wody, stanowiąc dodatkową barierę i zabezpieczenie dla działania wody, przy zmiennych warunkach użytkowania jak np. obciążenie jednostki czy falowanie.
Po prawidłowym osuszeniu i podczas aplikacji systemu antyosmozowego, możemy również zabezpieczyć lewą stronę laminatu (zęza), będzie to również dodatkowa bariera w miejscu, gdzie zawsze mamy wodę.
tekst, foto: www.sealine.eu

Osmoza

Osmoza

Przygotowanie do suszenia

Przygotowanie do suszenia

Rozwiercone ogniska osmozy

Rozwiercone ogniska osmozy

Rozwiercone ogniska osmozy

Rozwiercone ogniska osmozy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin