Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Vademecum łączności na jachcie cz.2

Vademecum łączności na jachcie cz.2

31 Gru, 2012

Umiejętność obsługi radiostacji jachtowej jest bardzo ważna w żegludze morskiej. Na dobrą sprawę niezbędne minimum zdolności technicznych możemy uzyskać z instrukcji obsługi urządzenia, które będzie nam dane obsługiwać. Nie wolno jednak zapominać, że to nie wystarczy. Wymagana jest także znajomość określonych procedur i zwyczajów tak, aby komunikacja odbywała się w sposób sprawny i bezbłędny. Zapewni nam to nie tylko bezpieczną, ale także komfortową żeglugę. Radiooperator musi nie tylko być w stanie nadać wołanie o pomoc w skrajnej sytuacji (która, mam nadzieję, nikogo z Nas nigdy nie spotka), ale również zdobyć aktualną prognozę pogody, upewnić się, że wejście do portu jest bezpieczne, nawiązać łączność ze zbliżającym się statkiem w celu uniknięcia kolizji, itp. Powodów jest bez liku…

W celu usystematyzowania niezbędnych podstaw łączności w morskim paśmie VHF w kolejnych numerach postaramy się przybliżyć kilka zasad wraz z omówieniem, które każdy radiooperator jachtowy powinien mieć na uwadze.
Przestrzegaj zasady pierwszeństwa korespondencji!

Pierwszeństwo to przedstawia się następująco:

  1.  łączność w niebezpieczeństwie (sygn. wywoławczy „MAYDAY”)
  2.  łączność bezpieczeństwa (sygn. wywoławczy „PAN PAN”)
  3.  łączność bezpieczeństwa żeglugi (sygn. wywoławczy „SECURITE”) =
  4.  tzw. korespondencja publiczna, czyli wszystkie pozostałe kategorie rozmów

Przestrzegaj ciszy radiowej!
Chodzi tu przede wszystkim o ciszę radiową wprowadzaną w momencie prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratunkowej (słowo klucz – MAYDAY). W tej sytuacji na kanale 16 nie ma prawa zaistnieć jakakolwiek korespondencja niezwiązana z prowadzoną akcją lub innym wezwaniem o pomoc w sytuacji niebezpieczeństwa. Tytułem ciekawostki można dodać, że na częstotliwościach MF/HF wciąż występują tzw. „okresy ciszy”, które prezentują się następująco:

  • – okres 1 [pierwszej] min. co równe pół godziny (0001, 0031, …) zarezerwowany jest dla korespondencji w niebezpieczeństwie;
  • – okres 2 [drugiej] min. co równe pół godziny (0002, 0032, …) zarezerwowany jest dla korespondencji bezpieczeństwa (związanej z kwestiami ‘medycznymi’);
  • – okres 3 [trzeciej] min. co równe pół godziny (0003, 0033, …) zarezerwowany jest dla korespondencji bezpieczeństwa żeglugi.

Na kanale 16 nadawaj krótko i na temat lub zmień kanał
Jak już dobrze wiemy, podstawową funkcją kanału 16 VHF służy przede wszystkim do łączności w niebezpieczeństwie, ale stosowany jest też do wywołań. Po dokonaniu wywołania i nawiązaniu łączności powinno się ze stacją wywołaną bezzwłocznie uzgodnić kanał roboczy dla prowadzenia dalszej korespondencji. Dopuszczalne jest wyjątkowo, aby kontynuować korespondencję na kanale 16 VHF jeżeli z góry wiadomo, że nie wykroczy ona poza wymianę kilku krótkich zdań. Czas łączności absolutnie nie powinien w takim wypadku przekraczać 1 min., aby nie blokować łączności innym stacjom.

Skąd wiedzieć na jakim kanale wywoływać poszczególne porty?

Oficjalnie informacji o kanałach łączności z portami morskim powinniśmy szukać w publikacji „Spis Radiostacji Nautycznych”, ale znacznie łatwiej dotrzeć do informacji o portach zawartych w internetowej locji polskiego wybrzeża www.sailingpoland.pl.
Jakie dokumenty trzeba posiadać, żeby korzystać z radiostacji VHF?

Każda stacja , nawet ręczna krótkofalówka powinna być zarejestrowana w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. W tym celu wnioskujemy o wydanie pozwolenia radiowego i numeru wywoławczego dla jednostki bądź indywidualnej licencji dla przenośnej radiostacji ręcznej. Każda osoba prowadząca łączność powinna być przeszkolona i uzyskać Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu (SRC VHF). Egzaminy na świadectwa prowadzi Urząd Komunikacji Elektronicznej. Do egzaminu najlepiej przygotować się podczas profesjonalnego szkolenia prowadzonego np. przez Akademię Jachtingu.

 

Autor Michał Wysocki prowadzi w Akademii Jachtingu kursy przygotowujące do egzaminu na świadectwo radiooperatora SRC VHF oraz warsztaty z języka angielskiego w komunikacji radiowej na morzu SEA SPEAK.
fot.fotolia.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin