Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

PUCK 54o43,4’ N 018o24,7’ E (kościół w Pucku)

PUCK 54o43,4’ N 018o24,7’ E (kościół w Pucku)

16 Sie, 2012

Rybackie miasteczko otoczone mieliznami Małego Morza położone na uboczu bałtyckich szlaków od lat pełni funkcję żeglarskiego ośrodka szkoleniowego i regatowego. Zatokowym żeglarzom Puck kojarzy się z leniwym klimatem sobotnio-niedzielnych rejsów, których najbardziej emocjonującym etapem jest pokonanie Głębinki – jedynego wejścia na Zatokę Pucką. Większość żeglarzy nie wyobraża sobie rejsu do Pucka bez korzennego piwa, ciastek z piekarni na rynku i spaceru po molo.
Można powiedzieć, że port w Pucku istniał zawsze. O istnieniu tam już w średniowieczu przystani świadczą odkryte na dnie, kilkaset metrów od dzisiejszego portu rybackiego szczątki osady. Puck przez wieki był ważnym ośrodkiem administracji morskiej i portem. Właśnie w Pucku stacjonowały pierwsze polskie okręty wojenne powołanej przez Króla Władysława IV floty kaperskiej. W roku 1920 Puck ponownie stał się pierwszym portem wojennym odrodzonej Polski. Swą portową przeszłość Puck zawdzięcza dogodnemu położeniu w spokojnej zatoczce, osłoniętej od fal Półwyspem Helskim i rzucewskim cyplem. Dziś dogodne warunki: równo wiejące wiatry, przy małym zafalowaniu, wykorzystuje sportowy ośrodek szkolenia regatowego przy miejskiej marinie, oraz Harcerski Ośrodek Morski, który na wybudowanych u siebie jachtach Puck, od wielu lat z powodzeniem organizuje regaty i szkolenia żeglarskie.
NAWIGACJA
– obiekt charakterystyczny:
bryła kościoła znajdującego się w pobliżu portu rybackiego;
– podejście:
podejście rozpocząć należy od pławy bezpiecznej wody „PUC” (54o44,0’ N, 018o26,0’ E) [LFl.10s], następnie:
– do portu rybackiego – obrać kurs 238o na stawy nabieżnika dziennego; po dotarciu do zielonej pławy stożkowej „1” [Fl.G.3s] odłożyć się w lewo i kierować się pomiędzy główki, mijając nieświecące pławy torowe
– przystań żeglarska – obrać kurs prosto między główki przystani, uważając na tymczasowe oznakowanie, jakie może zostać wystawione z występującymi spłyceniami;
– wejście do portu:
– port rybacki –
lewa główka – czerwona stawa drążkowa, światło F.R. 2M;
prawa główka – zielona stawa drążkowa, światło Fl(2).G.5s 4M;
szerokość wejścia = ok. 20m;
– przystań żeglarska –
lewa główka – czerwona stawa drążkowa, światło Fl.R.2s 1M;
prawa główka – zielona stawa drążkowa, światło Q.G. 1M;
szerokość wejścia = ok. 70m w główkach, ok. 30m na wejściu do basenu postojowego;
– głębokości:
port rybacki – powyżej 2,5m;
przystań żeglarska – powyżej 2m;
– łączność VHF przy podejściu
kanał roboczy bosmanatu portu – 10 VHF;

WARUNKI POSTOJU
– port rybacki –
– stanowiska cumownicze:
miejsca do stawania alongside przy betonowych nabrzeżach uzbrojonych w odbojnice wykonane z opon;
– infrastruktura:
woda i prąd – na nabrzeżu
toalety i prysznice – dostępne w bosmanacie na nabrzeżu
paliwo – wodna stacja benzynowa znajduje się w przystani żeglarskiej (~400m);

– przystań żeglarska –
– stanowiska cumownicze:
stanowiska na pomostach w Y-bomach (znikoma część gościnnych);
miejsca do stawania alongside przy wsch. betonowym nabrzeżu;
– infrastruktura:
woda i prąd – na pomostach
toalety i prysznice – dostępne w bosmanacie na nabrzeżu
paliwo – wodna stacja benzynowa na pd. nabrzeżu przystani;

WARTO ODWIEDZIĆ
Muzeum Ziemi Puckiej, zbiory dotyczące historii regionu i miasta zgromadzone w kamienicy przy ulicy Wolności i zabytkowym Szpitaliku
Fara, XIV – XVI w., gotycka ceglana hala z bogatym barokowym wyposażeniem
Stanowisko archeologiczne zamku puckiego z XIV – XVI w. ul. Zamkowa
Szaniec zimny z okresu wojen szwedzkich XVII w. ul. Żeglarzy
Zabytkowy port rybacki, z obeliskiem i słupkiem upamiętniającym zaślubiny Polski z morzem w 1920 roku
Kultową piwiarnie serwującą piwo z syropem korzennym
Restauracje rybną „U Budzisza” usytuowaną w zabytkowych zabudowaniach portu rybackiego

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin