Ogólnopolska giełda jachtów, łodzi i czarterów

Tridata czy ploter? Niezbędne minimum na każdym jachcie.

Tridata czy ploter? Niezbędne minimum na każdym jachcie.

16 Sie, 2012

Każdego nawigatora łodzi motorowej czy żaglowej interesuje głębokość i prędkość. Dawniej nawigacja elektorniczna była droga, węc najszęściej na łodziach można spotkać analogowe wskaźniki wyświetlające dane z czujnika głębokości i logu mechanicznego, który często ulega zanieczyszczeniu i wymaga konserwacji. Dzisiaj ceny urządzeń nawigacji satelitarnych zmniejszyły się do poziomu podstawowych wskaźników, a funkcjami dorównują najbardziej zaawansowanym ploterom. Warto jest rozważyć wszystie za i przeciw przy wyborze niezbędnego minimum wyposażenia w elektronikę jachtową.

Każdego nawigatora łodzi motorowej czy żaglowej interesuje głębokość i prędkość. Dawniej nawigacja elektorniczna była droga, węc najszęściej na łodziach można spotkać analogowe wskaźniki wyświetlające dane z czujnika głębokości i logu mechanicznego, który często ulega zanieczyszczeniu i wymaga konserwacji. Dzisiaj ceny urządzeń nawigacji satelitarnych zmniejszyły się do poziomu podstawowych wskaźników, a funkcjami dorównują najbardziej zaawansowanym ploterom. Warto jest rozważyć wszystie za i przeciw przy wyborze niezbędnego minimum wyposażenia w elektronikę jachtową.

Prędkość z GPS czy z przetwornika prędkości po wodzie?
Tradycyjny mechaniczny czujnik prędkości po wodzie działa na zaadzie obrotu śruby. Przetwornik taki niestety często ulega zanieczyszczeniu – wystarczy że do śruby dostaną się wodorosty, które spowalniając obroty wpłyną na błędny odczyt prędkości. Czujniki takie również ulegają zniszczeniu podczas cumowania przy piaszczystych brzegach, co jest standardem na mazurach.
Nawigacja satelitarna ustala prędkość i przebytą drogę nad dnem w oparciu o sygnał GPS. Takie rozwiązanie w zupełności wystarczy do wyświetlania prędkości i pokonanego dystansu na jeziorach, gdzie nie odnotowuje się żadnego ruchu wody. W obszarach pływowych i na rzekach zaleca się korzystanie jednocześnie z prędkościomierza GPS i czujnika prędkości po wodzie, aby wiedzieć jaka jest prędkość prądu na morzu lub nurtu rzeki.

Czujnik prędkości, głębokości i temperatury umożliwia wyświetlanie wartości na ekranie wskaźnika. Wadą takiego czujnika jest mechaniczny prędkościomierz, który może ulec zanieczyszczeniu lub zniszczeniu podczas cumowania przy piaszczystych brzegach.

Przetwornik głębokości czy echosonda?
Przetwornik głębokości mierzy tylko głębokość wody, której wartość może być wyświetlana na wskaźniku analogowym lub cyfrowym. Echosonda oprócz głębokości wody mierzy odległości od pływających w wodzie ryb i innych ciał stałych oraz umożliwia rozróżnienie dna twardego i miękkiego. Taka funkcjonalność wędkarzom pomoże odszukać najlepsze miejsca połowu ryb i sprawdzenia na jakiej głębokości występują, a wszystkim żeglarzom przed zrzuceniem kotwicy pozwoli na sprawdzenie, czy dno jest twarde czy muliste.

Jaki przetwornik echosondy wybrać?
Przy wyborze przetwornika należy zwrócić uwagę na częstotliwość, sposób montażu przetwornika na jachcie i do jakiej mocy nadajnika jest przystosowana. Wysoka moc echosondy jest niezbędna na głębokich wodach słonych, która bardziej pochłania sygnał echosondy. Większa częstotliwość daje większą szczegółowość. Częstotliwość ma również wpływ na kąt stożka fali dźwiękowej. Przy większych częstotliwościach kąt stożka jest mniejszy. Przetwornik AIRMAR P79 działający na częstotliwości 50kHz ma kąt stożka 45°, a przy 200 kHz ma kąt 12°. Wędkarze wolą używać większego stożka, aby na ekranie urządzenia widzieć odczyt z większego obszaru pod łodzią. Sternikom motorowodnym jest to obojętne, a żeglarze muszą uwzględnić przechył łodzi (przy dużych przechyłach wąska wiązka będzie skierowana w bok łodzi), więc mniejsza częstotliwość (50kHz) będzie również częściej stosowana.

Sposób montowania
przetwornika
Przetwornik echosondy może być zainstalowany na pawęży albo w dnie jachtu. Wsród tych instalowanych w dnie jachtu są również takie, które nie wymagają otworu w kadłubie.

Przetwornik AIRMAR P79 jest montowany na kadłub i nie wymaga otworu w dnie jachtu, więc może być zainstalowany nawet gdy jacht jest w wodzie. Wadą tego przetwornika jest możliwość stosowania tylko na jednowarstwowym laminacie bez przekładek takich jak pianka lub sklejka.
Dwuzakresowy przetwornik 50/200 kHz i szerokością wiązki 45° lub 12° doskonale sprawdza się przy dużych prędkościach. Instalacja przetwornika
AIRMAR P319 wymaga otworu w kadłubie jachtu.

Przetwornik z czujnikami głębokości i temperatury może być instalowany na pawęży o kącie nachylenia od 0° do 70°.

Wskaźnik prędkości i głębokości czy ploter z echosondą?
Właściciele łodzi motorowych i żaglowych wybierając niezbędne minimum wybierają analogowy wyświetlacz z czujnikiem głębokości i prędkości nie wiedząc, że w cenie tego zestawu albo jeszcze taniej kupią ploter z funkcją echosondy.

Możliwość wyświetlania map
Ploter umożliwia wyświetlanie map morskich lub śródlądowych. Na ekranie mapy pokazany zostanie również zapis śladu pokonanej trasy.

Jez. Mamry, Dargin, Kisajno
Jez. Śniardwy
Jez.Zegrzyńskie
Zrzut ekranu plotera GPSMAP 521s z mapą z obszaru jezior Wielkich Jezior Mazurskich i jeziora Zegrzyńskiego.
Ekran wyświetlający podstawowe informacje niezbędne dla każdego nawigatora: głębokość, prędkość i temperaturę.
Dodatkowe możliwości plotera:
Ploter GPSMAP 521s jest kompatybilny z siecią NMEA 2000, więc umożliwia wyświetlanie danych z zewnętrznych czujników takich jak czujnik wiatru, czujnik poziomu paliwa, wody lub informacji pochodzących z silnika.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Directory powered by Business Directory Plugin